Søskende forholdet er
potentielt det længste forhold som vi overhovedet kommer til at opleve. Hvert eneste søskendeforhold er
unikt, komplekst og ændrer sig over tid og især når man er søskende til en bror eller søster med et handicap.
Søskende kan udvikle et stærkt, to-vejs- og kærligt forhold til deres bror
eller søster med handicap. Nogle søskende fortæller, at de har udviklet en
række kvaliteter som er en højere grad af modenhed, medfølelse, forståelse, indsigt og
modstandsdygtighed. Andre søskende bruger ord som ”min bror/søster har gjort
mig til den jeg er idag”. For en stor del af søskende er det en livslang udvikling
af relationer og mange af dem fortsætter med at yde en meget betydelig støtte gennem hele
livet. Maria deltog på Ådalskolens søskendekursus i efteråret 2019 siger ”jeg
elsker min lillebror, som jeg ikke elsker nogen anden, det er en beskyttende men bekymret kærlighed”. Men der kan også være indblandet en masse stress og forvirring fordi
søskenderelationen begynder tidligt i barndommen, når et barns følelsesmæssig
modenhed og evne til at håndtere stress endnu ikke er udviklet. Derfor kan søskende opleve forvirring og føle sig isolerede fortæller gruppeleder John Quist Frandsen ved Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. De kan også opleve uløste eller
modstridende følelser såsom harme eller skyld, som hvis det ikke bliver talt om
overføres til teenagealderen og videre ind i voksenlivet. Disse følelser kan
bidrage til vanskeligheder i familien og med deres bror eller søster som har et
handicap. Nogle søskende føler, at de ikke selv har brug for støtte og opbakning
og tænker at deres behov er ikke så vigtige. Imidlertid viser erfaringerne at
mange søskende gennem støtte bla. ved et søskendekursus opnår en større selvtillid og forståelse og kommer nemmere videre med mere respekt og accept.
Vi har talt med en
række voksne søskende via vores kursusblog og her er nogle af de udsagn de kom
med:
”Jeg havde en række uløste
følelser fra i barndommen, fx isolation, vrede og skyld”
”Da jeg voksede op,
følte jeg mig helt alene”
”En lav selvtillid
eller følelse af, at mine egne behov ikke var vigtige”
”Jeg fik at vide, at
jeg var heldig, hvad skulle jeg bekymre mig om, når jeg sagde, at jeg følte mig
ked af det og ikke ville i skole”?
”Et ekstra pres over
at skulle opnå noget særligt som min søster aldrig ville komme til”
”En tristhed over at
min bror stod over for så mange udfordringer og ikke vil komme til at få venner
eller finde en partner”
”En tristhed over ikke
at have et søskendeforhold som alle andre”
”Mange følelser af
illoyalitet, når jeg åbent forsøgte at tale om udfordringer”
”Jeg bekymrede mig for,
hvad der ville ske, når mine forældre ikke længere magtede at passe min bror”
”Jeg havde bekymringer
over at finde en livspartner, som vil forstå og være villig til at dele i
eventuelle fremtidige ansvarsområder”
”Jeg havde bekymringer
for selv at have børn, f.eks. risikoen for genetisk arv fra min brors handicap”
”Jeg var i tvivl om
den balance mellem ansvar mellem min søster og min egen familie. I nogle
tilfælde følte jeg, at jeg ikke havde noget valg”
”Jeg havde alt for høje
og urealistiske forventninger til mig”
Alle disse citater fra
voksne søskende viser at børn og unge går med mange tanker. Tankerne er
naturligvis altid forskellige fra barn til barn men tankerne er der. Derfor er
det vigtigt i opvæksten at være lydhør over for søskendes erfaringer og
oplevelser. Netop ved at deltage på et søskendekursus og ved at forsætte i et
netværk som Søskendeforeningen (SØF) i både Aarhus eller København er det en
virkelig god anledning til fortsat at have mulighed for at vende man som
søskende spekulerer på med andre. Vi skal vide at tankerne og de eventuelle
bekymringer ikke forsvinder selvom man som søskende bliver ældre men at bekymringerne
naturligvis aftager i intensitet.
Hvad kan så i
virkeligheden hjælpe søskende?
At forstå at du som
søskende ikke er alene og der er mange søskende i lignende situationer
Læse om andres søskende
erfaringer
At komme i kontakt med
andre søskende, enten ansigt til ansigt på et søskendekursus eller via en
Facebook gruppe
Skriv dine oplevelser
ned - nogle gange hjælper det til at give mening omkring dine følelser.
At forstå og erkende at
dine oplevelser og erfaringer påvirkes af mange ting og altid vil være
anderledes end andre søskendes. Diagnosen og sværhedsgraden af min brors
handicap vil altid påvirke min families evne til mestring
Ådalskolens
søskendekursus i Ringsted tilbyder kursusforløb, hvor børn og unge i alderen
9-16 år kan mødes, udveksle erfaringer og lære mere om handicappet og sig selv
Søg rådgivning hvis du
oplever at dine barndomsoplevelser stadig påvirker dit liv. Rådgivning kan
hjælpe dig til at udvikle strategier som kan håndtere vanskelige følelser og til
at få mere styr på dig selv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar