Når vi taler om støtte
til søskende ved hjælp af et søskendekursus er der navnlig to mekanismer, som
er særlig virkningsfulde i forhold til at understøtte positive effekter for børnene.
Det er socialisering og spejling. Når vi på søskendekurserne er optaget af at
udvide søskendes mulighed for social støtte, iværksættes nemlig socialisering
af børnene i omgivelserne. Dette så, at de andre søskende på kurset kan komme til
at virke som en understøttende ressource og derved undgår søskende en følelse af isolation. Socialisering opstår ikke ud af det blå men ved hjælp af lege,
øvelser og snakke opstår det stille og roligt. Mekanismen spejling opstår, når søskende
møder ligesindede og derigennem får større forståelse for og accept af egen
situation i familien. At fortælle om sine oplevelser og erfaringer på et
søskendekursus er en måde at holde fast i sig selv og sin identitet. Ifølge gruppeleder
ved Ådalskolens søskendekursus i Ringsted John Quist Frandsen oplever vi livet
som et sammenhængende forløb ved hjælp af fortællinger og fortællinger gør os i
stand til at forbinde fortid, nutid og fremtid og de gør det muligt at dele
oplevelser og erfaringer. Det er fortællinger, der skaber vores følelse af
identitet. Fortællinger om det levede liv vil være påvirket af, hvor man
befinder sig i livet og den situation man er i på det aktuelle tidspunkt. At
skabe tid og rum til masser af fortælling om en bror eller søsters handicap vil
således være et kerneområde i at støtte søskende. Fortællingen medvirker til at
synliggøre søskendes opfattelse af tilværelsen før og efter en diagnose samt
deres tanker og følelser omkring en bror eller søster med et handicap, deres
personlige værdier og hvad der er betydningsfuldt for dem. Fortællingen kan
også medvirke til at synliggøre eventuelle problemområder og afdække, om søskende
har oplevet flere belastninger oven i hinanden. Vigtigheden af at skabe rammer
for snakke i hverdagen og ikke mindst på søskendekurserne understreges af
søskendes egne udsagn, hvor de fortæller om det betydningsfulde i, at der
undervejs i deres opvækst bliver spurgt ind til dem og givet
opmærksomhed på deres trivsel selvom forældrene naturligvis har travlt og hverdagen suser
afsted. For søskendes
vedkommende betyder en bror eller søsters diagnose, at der kommer mere stress,
usikkerhed og bekymring ind i deres liv. Det kan koste flere anstrengelser for søskendes
at mestre situationen og de forsøger ofte at opretholde en balance i livet ved at
“gå ind og ud” af situationen. Dette både bogstaveligt og følelsesmæssigt. Søskende
bruger alt efter alderen og modenhed forskellige strategier, som kan
aflede dem fra at tænke på handicappet og dermed give dem et ønsket “frirum”. Søskendes reaktion på en bror eller søsters handicap kan være verbalt og adfærdsmæssigt og mange bruger deres kræfter på at forsøge at håndtere de følelser en
bror eller søsters handicap giver. Især mindre børn har i høj grad brug for, at
de voksne hjælper dem med at italesætte og tolke, det der sker i familien og
med de anderledesheder som de oplever i hverdagen. De laver ofte fejltolkninger
og har brug for at blive korrigeret heri og blive frigjort fra eventuel
skyldfølelse. De større børn er meget videbegærlige og vil ofte gerne have
meget information om diagnosen, handicappet og hvordan det skal håndteres. De kan
reagere med regression, hvis de bliver utrygge og nogle involverer sig ofte meget i
aktiviteter uden for hjemmet. Generelt beskriver søskende, at det at have en bror
eller søster med et handicap kan koste spekulationer og at deres
livskvalitet er anderledes, især på diagnosetidspunktet og hvis handicappet ændrer
sig med alderen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar