søndag den 17. november 2019

”Vi modner hurtigere end en banan”


Sådan siger Louise, som er en af kursusdeltagerne på årets søskendekursus i Ringsted. Vi har i dette indlæg blogget lidt om den modenhed i forhold til at være søskende når han har en bror eller søster med et handicap. Søskendekurset på Ådalskolen er aldersopdelt og spænder fra 9 til 16 år. Indholdet er lagt an på alt fra leg, undervisning, til snak og ifølge en af gruppelederne John Quist Frandsen handler det fundamentalt om at skabe et trygt og åbent rum, hvor børnene kan få mod til at tale om alting: ”Der er totalt fokus på dem, og de møder andre søskende, som har det på nærmest samme måde som dem selv. Og så ved de utroligt meget om deres søskende med handicap og hvordan de skal omgås. Det er børnene, der er de sande eksperter – de ved det bare ikke selv endnu, men det får de en øget bevidsthed om, imens de går på søskendekurset som alt i alt varer 42 timer.” "Vi modner hurtigere end en banan, men man vokser bare ikke hurtigere" er et citat fra et af børnene på et søskendekurserne. Citatet er ifølge John et godt billede på, hvordan denne gruppe af børn oplever, føler og udvikler sig. ”Det stiller krav at være ”børnepårørende” og samtidig også være barn. Mange søskende har en naturlig trang til at tage sig af barnet med handicap og kommer let til at tilsidesætte egne behov og følelser og ofte skal de støttes til at slippe det lidt og ”bare” være søskende”, fortæller John og fortsætter: ”De er usynlige og gode til at være det, ja, ofte glider de med, støtter og giver plads for at undgå spektakel og for at passe godt på deres søskende, forældre og familie. ”En af nøglerne til at sætte denne gruppe børn i fokus er ifølge John blandt andet, at man som forældre, lærer eller pædagog sagtens kan tale med barn om de svære ting, hvis man tænker på at gøre det alderssvarende for barnet. Der er stor forskel på fx ordforråd, omverdensforståelse og handicapforståelse når man er 6-7 år gammel og når man er teenager. ”Det handler om at spørge direkte til barnets tanker og behov og også engang imellem som forældre huske at arrangere en biograftur eller hyggeaften sammen med søskende. ”Fra søskendekurserne erfarer John også, at planlagt alenetid med mor eller far i ny og næ, hvor der ikke skal tages hensyn til barnet med handicap kan være en rigtig fin måde, at imødekomme børnenes behov på. John mener derudover, at folkeskolerne bør blive mere opmærksomme på den oversete pårørendegruppe, det er jo i den normalpædagogiske verden, at søskende børnene færdes og der er afgjort behov for mere viden og mere handling. En øget viden om emnet er kernen til, at der kan gøres noget ved denne problematik. Ådalskolen i Ringsted tilbyder kurser for søskende og de næste søskendekurser finder sted i 2020. Kontakt os hvis du er interesseret i en kursusplads.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar