mandag den 25. november 2019

At være kursusdeltager på et søskendekursus


Når Ådalskolens søskendekurser når sin afslutning spørger vi altid børnene, hvordan de har oplevet at være med. I de efterfølgende uger er det også muligt at sende os en mail, hvor man kan forklare hvordan man har oplevet det. Tak til de mange som har gjort det. Det er vi rigtig glade for. Det giver os nemlig en god mulighed for at justere søskendekurset til så det bliver endnu bedre til næste gang. Generelt er de deltagende søskende meget positive over for det udbytte, de får ved at deltage i kurset. Børnene fortæller, at de især har fået et stort udbytte på disse områder:
At der skabes håb: Søskende forklarer, at de har fået et håb om, at deres situation med deres bror eller søster altid forandres og naturligvis med tiden bliver bedre. Håbet spirer og udvikler sig, fordi de har mødt andre søskende, som står i lignende situationer og som er kommet ”over på den anden side”. Nogle af de udfordringer som nogle søskende beskriver er blevet løst på gode, snedige og alternative måder. I forlængelse heraf nævner mange søskende, at håbet spirer i relation til parolen ”hvis han kan, kan jeg også”. Når man som søskende står i noget der opleves håbløst er det altid en god ide at finde nogen at tale med det om og på den måde få hjælp til at se tingene fra et andet perspektiv. ”Tænk hvis alle kunne bytte problemer. Alle ved jo, hvordan andres problemer skal løses” sådan sagde Nikolaj på 11 år. Citatet beskriver meget godt det, som vi forsøger at sige til børn og unge på søskendekurserne og som vi beskriver gang på gang her på bloggen; at vi ikke alle er ens og som udefrakommende ser et problem måske ikke så stort ud – men for den enkelte kan problemet synes kæmpestort. Alle har en løsning, men ofte glemmer man at høre efter, hvad der rigtig foregår. Det er her, at Ådalskolens søskendekursus spiller en vigtig rolle med at hjælpe dig til at se på problemet fra en anden og nogle gange en mere optimistisk vinkel.
Med nærvær og forståelse: De fleste søskende beskriver, at de har opnået en helt særlig nærhed og forståelse med de andre søskende på holdet. Det er særligt den fælles livserfaring med en bror eller søster som har et handicap, der fremhæves som afgørende for at kunne etablere denne forståelse. Søskende deler rigtig mange af de samme betragtninger og det er vigtigt for mange af dem at de har nogen at dele de oplevelser med. For nogle søskende bliver fællesoplevelserne også grobund for et længerevarende venskab og de holder sammen også efter at søskendekurset er slut.
Et brud med isolationen: En lang af deltagerne fremhæver også, at søskendekurset har hjulpet dem med at bryde deres tendens til at isolere sig. Særligt har søskendekurset givet børnene noget at se frem til og en tillid til at ”det her skal jeg nok kunne klare”. For mange søskende der har en bror eller søster med et handicap kan oplevelserne være omgærdet af misforståelser og for mange af børnene bliver det er erfaringer som de ikke taler med nogen om. Denne isolation brydes på søskendekurserne idet børnene med det samme klart oplever, at der er mange som har de samme erfaringer og at det styrker når man tør at sætte ord på det man tænker. Rigtig mange søskende fortæller også, at søskendekurset opleves som et pusterum. Det er et sted hvor man kan tale i halve sætninger, fordi man aldrig behøver at forklare sig, fx hvis man har det svært, er bekymret eller ked af det. Men det er også et sted hvor man kan snakke om alt muligt andet end handicap og diagnoser. Som en søskende udtrykker det: “Det er jo det, der er lidt mærkeligt, fordi man snakker om sådan nogle ting, som man også ville snakke med alle mulige andre venner om. Det er bare som om, at de andre børn på søskendekurset har et andet perspektiv på det, som man selv har eller sådan en hemmelig viden”. Der er en helt speciel forståelse på et søskendekursus, som man ikke altid kan finde hos sine forældre, kammerater eller i skolen, fordi de ikke selv har en bror eller søster med et handicap. På et søskendekursus er der masser af plads til seriøse snakke, grin, leg, hygge og til at have en bekymring selvom man ved, at det at være søskende til en bror eller søster med et handicap er en livslang opgave. Søskendekurserne er med til at sætte "lys på" det mange børn og unge synes er svært.
De nye og spændende oplevelser: For mange søskende er det en værdifuld styrke at komme ud af døren og opleve noget nyt i fællesskab med andre også selvom man kan savne sin mor eller far lidt. Når især mindre søskende starter på et søskendekursus kan det være svært at forstå, hvad man konkret får ud af at tale med andre børn, som også har en bror eller med et handicap og hvis diagnose ligger langt ens egen bror eller søsters. Men vores erfaring er klart den, at det ofte ikke er det det handler om. Dét at vi alle har forskellige baggrunde er en styrke og ofte oplever søskende at de har langt mere tilfælles end de umiddelbart tror. Handicappet bliver i mange tilfælde underordnet fordi diagnoserne og behandlinger kan være meget individuelle. Mens tanker, følelser, frygt, bekymringer og reaktioner når man har en bror eller søster med et handicap er noget vi har tilfælles på et søskendekursus. Ved at mødes på tværs af diagnoser får vi stadig en masse erfaringsudveksling og den særlige form for forståelse der hersker blandt børn og unge, der har lever sammen i en familie med en bror eller søster som har et handicap. Det kan også være godt at mødes med andre søskende som har en bror eller søster med samme diagnose, men man skal være opmærksom på at behandlingen og pædagogikken kan variere alt efter hvordan diagnosen påvirker. Nogle gange kan det også være en hjælp at se andre der har det bedre og/eller værre end en selv. Det kan give håb om forandring, men også minde en om, at alternativet måske kunne være endnu værre. Citat fra et barn med en søster som har autisme: “Jeg føler mig nederen når jeg siger det, men når jeg sidder til en søskendelørdag på Ådalskolen i Ringsted og synes det hele er lidt svært og uretfærdigt, kan jeg godt få det lidt bedre af at se at andre har det 100 gange værre end mig.”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar