Det kræver tid og masser af
tålmodighed, men også nysgerrighed at skulle lære ting som både hjælper den bror
eller søster som har et handicap og som samtidig støtter op om søskendebørn. Sådan
siger gruppeleder fra Ådalskolens søskendekursus John Quist Frandsen, som sammen
med Gitte og Nadia netop har afsluttet Ådalskolens efterårskursus 2019.
Undervejs på søskendekurserne taler vi meget om handicap men vi er også
rigtig meget optaget af hvordan den enkelte søskende har det på og "tager det på". Det er altid nødvendigt, at
vi som omgivelser til en bror eller søster med et handicap er undersøgende overfor, hvilke funktioner der er ikke eksisterende og som fx gør, at ens bror eller
søster f.eks ikke selv kan tage sit tøj på. Mangler han eller hun energi, så
han går i stå, eller er problemet, at han ikke kan placere tøjet i forhold til
kroppen, så han tager buksebenet på armen? Eller mangler han måske opmærksomhed
over for venstre halvdel af kroppen? Når man
har et handicap er der altid en årsag til at barnet ikke kan udføre en given
funktion. Når så familien eller søskende har dannet sig et indtryk af vanskeligheder,
kan man prøve forskellige løsninger: Hjælper det fx at lægge tøjet i den
rækkefølge, det skal tages på og bede ham om først at tage undertøjet på? Eller
hjælper det at gøre ham opmærksom på, at også venstre fod skal have sok på? Det kan tage tid at finde
de rigtige måder at hjælpe på og lære mennesker med særlige behov selv at bruge
metoderne, men det vil for mange være
vejen frem til større uafhængighed og livskvalitet. Det kan kræve mere tid og
også stor tålmodighed hos en familie og søskende at vente på, at en bror eller
søster selv klarer tandbørstningen
eller knapper skjorten, og resultatet bliver måske ikke perfekt i første omgang.
Det kræver også en anderledes og stor forståelse i en familie, at de daglige
aktiviteter tager længere tid, kræver
mere planlægning fordi de er en del af læringen og en læring som børn fra andre familier ikke tillægger nogen betydning. Denne forskellighed i hverdagen kan
nemt give anledning til irritationer blandt søskende og det er vigtigt at være
åben overfor sådanne udtryk når de kommer. Vi ved jo, at så at sige alle børn
med et handicap har uanset alder mulighed for at udvikle sig og genvinde færdigheder
men det kræver tid, tålmodighed og at alle er indstillet på at hjælpe og støtte
barnet til at øve sig mest muligt. Der skal der også bruges mere tid i en periode
for at hjælpe en bror eller søster med et handicap til at blive mere selvhjulpen.
Men indsatsen kan oftest på længere sigt lønne sig i form af et mere
selvhjulpent og tilfreds barn. Tid, tålmodighed og nysgerrighed er altså
nøgleord som selvfølgelig kan være svære at praktisere men som er vigtigt for
søskende at tage til sig når man har en bror eller søster med et handicap.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar