Som deltager på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted
kommer du til at møde ligesindede, som også har en bror eller søster med et
handicap. Du vil med det samme opleve en væsentlig forskel på samværet på et søskendekursus
og samvær med dit øvrige netværk. Du mærker og oplever med det samme en større forståelse
og støtte i gruppen end den du kan møde i omgivelserne i øvrigt. Udover selv at
blive støttet og forstået oplever du også at have en rolle som den støttende og
forstående overfor de andre børn på søskendekurset. Fremfor at være den, der altid
skal være den forstående udgør Ådalskolens søskendekursus således et rum med
støtte og forståelse, hvor du kan genetablere en fornemmelse af at høre til et
sted og at være den, der hjælper og bliver hjulpet. Forståelsen og støtten er således
gensidig og den enkelte søskendes tilstedeværelse på kurset er i sig selv en
støtte og en hjælp til alle deltagerne. Ådalskolens søskendekursus giver
ligeledes en unik mulighed for erfaringsudveksling, idet de børnene og de unge
kan søge råd og dele deres erfaringer med hinanden. Søskende engagerer sig
meget når en problematik nævnes på kurset og de kan på baggrund af egne
erfaringer nemt relatere til det der fortælles. Dette giver dem et værdifuldt
grundlag for at hjælpe og rådgive hinanden og kan desuden give dem en følelse
af, at deres egne oplevelser ikke er så underlige endda. Derudover kan
deltagerne
spejle sig i hinanden og erfare, at der er andre børn og unge med de samme
tanker, følelser og bekymringer som dem selv. Dette hjælper til nemmere accept
af egen situation og oplevelse af at kunne være mere for sin bror eller søster
med et handicap. Et søskendekursus er derfor kilden til læring i børnehøjde,
hvor søskende gennem oplæg, lege, dialog og hygge kan blive oplyst om deres bror
eller søsters særlige behov og om håndtering af følgerne af dem. Samtidigt kan søskendegruppen
bruges som en læringsportal, hvor de øver sig i fundamentale kundskaber som at fortælle
deres kammerater ærligt om handicappet og få klarhed over egen rolle både den
nuværende og den fremtidige.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar