Når søskende træder ind af døren til kursusarrangementerne
på Ådalskolen i Ringsted beskriver de det, som at træde ind i et helt særligt rum,
hvor de kan være sig selv og ikke behøver at spille med fordækte kort. “Du kan
sige tingene lige præcis som de er” siger Christian som er 11 år og har en bror
med en autisme diagnose. Her opleves samhørighed og tillid; “Du sidder her
frit” og alle reaktioner er acceptable; “Her kan du være lige præcis sådan som
du er”. Du skal ikke være bange for andres reaktioner og kan tale om det, vi
som søskende ikke kan tale med andre om uden for søskendekurset. Flere søskende
nævner, at den tillid, der er til stede i gruppen, er en væsentlig betingelse
for, at det er muligt at have en åbenhed overfor hinanden. En af pigerne på 11
år siger: “Normalt sidder man jo ikke og fortæller alt om ens søskende som har
et handicap til alle og enhver”, og en anden udtaler: “Her er der en ømhed omkring
os og hinanden, nogle gange i begyndelsen kan jeg dog ikke huske, hvad de
andre børn og unge hedder, men jeg føler en ømhed og en tæthed omkring det, der
bliver sagt”. Da søskendekurset varer lang tid lærer vi hinanden super godt at
kende og efterhånden føles en omsorg for hinanden til trods for, at vi uden for
dette kursus ikke har kendskab til hinanden, men her for en stund får vi et
pusterum fra vores hverdag. Vi bliver anerkendt, som dem vi er, uden at føle
sig gået for nær. En vigtig forudsætning for at søskendekurset kan betegnes som
et åndehul – et rum, hvor der kan tales om de tanker og følelser, som det ikke
er muligt at tale om i andre sammenhænge, er, at der hersker en anerkendende
tone i rummet. Skal relationen således være befordrende for refleksion og
udvikling er en mellemmenneskelig accept og værdsættelse samt vægtning af den
enkeltes integritet af meget stor betydning siger gruppeleder John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus. Dette gør vi ved at vi er i stand til
at italesætte “en slags kontrakt” for søskendegruppen i form af rammer og
struktur for gruppen, herunder bl.a. at alle får taletid og at der er tavshedspligt
og ikke mindst, at der forventes en anerkendende tilgang til hinanden og det,
der bringes ind i rummet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar