torsdag den 30. januar 2020

Søskendekurserne er med til at understøtte tre psykologiske behov


Når vi fra Ådalskolen i Ringsted udbyder søskendekurser til børn og unge i alderen 9-16 år er vi i særdeleshed opmærksomme på, hvordan kurserne kan styrke tre psykologiske behov hos søskende – selvbestemmelse, samhørighed og kompetence.
1. Selvbestemmelse
Når et søskendekursus tilrettelægges sådan at søskende bliver inddraget og involveret, virker det i højere grad motiverende for deres lyst til at deltage. Søskendekurset tilrettelægges i flere delelementer, hvor børnene får god mulighed for at præge aktiviteterne og det handler også om, at vi som gruppeledere er tydelige med at forklare, hvad der skal læres og hvorfor, således at børnene og de unge kan se meningen og have medbestemmelse omkring det de laver. Aktiviteterne undervejs skal kunne forklares ud fra en snak med søskende om, hvad de i deres hverdag skal bruge det til og hvorfor det er vigtigt at få yderligere viden om ens bror eller søsters handicap. Eller hvorfor er det så vigtigt at lære at være åben fordi det i det lange løb er med til at være en styrke. Vi følger søskendes initiativer ved fx at sige: 'Spændende, sådan havde jeg ikke lige selv hørt det før, men det er en god vinkel – lad os gå videre med det. Vi møder søskende med nysgerrighed over for dets meninger og synspunkter. Fx: ”Det lyder som en interessant måde at gøre det på, Jonas, kan du uddybe det?' eller 'Ja, sådan kan man også gøre – er der andre, der også bruger den metode?”
Vi giver mange valgmuligheder, fx ved indimellem at give søskende lov til at vælge emne, makker, eller hvornår det er tid til en pause. Vi skaber også plads til undrende spørgsmål og spontane ytringer.
2. Samhørighed
Behovet for samhørighed handler om at søskende skal opleve, at de er en meget værdifuld del af kursets fællesskab. Det at more sig og grine sammen er et godt eksempel på noget, der kan udløse en stor samhørighedsfølelse på et søskendekursus, både søskende imellem og mellem søskende og os gruppeledere.
Hvilke handlinger undervejs på kurset er gode i forhold til samhørighed:
Hav en god kursusrutine hver gang – hvem er her og hvem er her ikke? Alle søskende nævnes, vi øver på navne, vi husker på hinanden, da alle er vigtige og har værdi. Vi udviser interesse for hvert enkelt barn, og lytter med nærvær, når søskende taler og fortæller. Vi lader alle søskende fortælle de praksisfortællinger som ligger dem på sinde både de positive og de negative. Vi laver mange fællesskabende aktiviteter sammen, fx ematiske øvelser, ”brainbreaks” og så arrangere vi en søskendecamp i slutningen af kurset.
3. Kompetence
Alle mennesker har behov for at opleve sig selv som kompetent og kunne mestre såvel hverdagshandlinger som helt nye udfordringer. For de fleste søskende er det at deltage på et søskendekursus en helt ny oplevelse. Søskende oplever sig selv som kompetente, når de kan mestre de givne situationer på kurset og håndtere de krav, der stilles. Som gruppeledere på søskendekurserne er det naturligvis vigtigt at have forventninger til søskendes mestring. Det at søskende oplever, at vi voksne forventer noget af dem og tror på, at de kan, er med til at give dem oplevelsen af kompetence. Det er navnlig også vigtigt, at der ikke skabes selvopfyldende profetier, hvor søskende ”skånes” og italesættes som ”nogle, man ikke skal have for høje forventninger til”'. Nogle gange kan vi i kursusforløbet formå at udfordre søskende til at klare noget, som de slet ikke troede, at de kunne – foreksempel det at kunne deltage i søskendecampen. Naturligvis altid med blik for deres nærmeste udviklingszone, så kravene er passende for den enkelte søskende. Vi har aktiviteter der inviterer til en snak om hverdagshandlinger. Vi giver søskende opmærksomhed – både på det personlige og sociale plan. Vi udtrykker forventninger til søskende: ”Jeg tror godt, at du kan ellers vil jeg gerne hjælpe dig”. Vi forstørrer søskendes mestring over for ham eller hende: ”Orv, det er sejt, at du klarede det. Jeg vidste, at du kunne. Prøv at fortælle os andre, hvordan du gjorde det”. Vi sørger for et søskendekursus med et klar struktur og meningsfulde og hyggelige aktiviteter. Vi skaber rum for søskendes udfoldelse og giver mulighed for, at de kan bidrage både verbalt og på andre måder (fx gennem kreative eller praktiske opgaver).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar