Når vi fra Ådalskolen i Ringsted udbyder søskendekurser
til børn og unge i alderen 9-16 år er vi i særdeleshed opmærksomme på, hvordan
kurserne kan styrke tre psykologiske behov hos søskende – selvbestemmelse,
samhørighed og kompetence.
1. Selvbestemmelse
Når et søskendekursus tilrettelægges sådan at søskende
bliver inddraget og involveret, virker det i højere grad motiverende for deres
lyst til at deltage. Søskendekurset tilrettelægges i flere delelementer,
hvor børnene får god mulighed for at præge aktiviteterne og det handler også om, at
vi som gruppeledere er tydelige med at forklare, hvad der skal læres og
hvorfor, således at børnene og de unge kan se meningen og have medbestemmelse
omkring det de laver. Aktiviteterne undervejs skal kunne forklares ud fra en
snak med søskende om, hvad de i deres hverdag skal bruge det til og hvorfor det
er vigtigt at få yderligere viden om ens bror eller søsters handicap. Eller
hvorfor er det så vigtigt at lære at være åben fordi det i det lange løb er med
til at være en styrke. Vi følger søskendes initiativer ved fx at sige: 'Spændende,
sådan havde jeg ikke lige selv hørt det før, men det er en god vinkel – lad os
gå videre med det. Vi møder søskende med nysgerrighed over for dets meninger og
synspunkter. Fx: ”Det lyder som en interessant måde at gøre det på, Jonas, kan
du uddybe det?' eller 'Ja, sådan kan man også gøre – er der andre, der også bruger
den metode?”
Vi giver mange valgmuligheder, fx ved indimellem at give søskende
lov til at vælge emne, makker, eller hvornår det er tid til en pause. Vi skaber
også plads til undrende spørgsmål og spontane ytringer.
2. Samhørighed
Behovet for samhørighed handler om at søskende skal
opleve, at de er en meget værdifuld del af kursets fællesskab. Det at more sig
og grine sammen er et godt eksempel på noget, der kan udløse en stor
samhørighedsfølelse på et søskendekursus, både søskende imellem og mellem søskende
og os gruppeledere.
Hvilke handlinger undervejs på kurset er gode i forhold
til samhørighed:
Hav en god kursusrutine hver gang – hvem er her og hvem
er her ikke? Alle søskende nævnes, vi øver på navne, vi husker på hinanden, da
alle er vigtige og har værdi. Vi udviser interesse for hvert enkelt barn, og
lytter med nærvær, når søskende taler og fortæller. Vi lader alle søskende
fortælle de praksisfortællinger som ligger dem på sinde både de positive og de
negative. Vi laver mange fællesskabende aktiviteter sammen, fx ematiske øvelser,
”brainbreaks” og så arrangere vi en søskendecamp i slutningen af kurset.
3. Kompetence
Alle mennesker har behov for at opleve sig selv som
kompetent og kunne mestre såvel hverdagshandlinger som helt nye udfordringer. For
de fleste søskende er det at deltage på et søskendekursus en helt ny oplevelse.
Søskende oplever sig selv som kompetente, når de kan mestre de givne situationer
på kurset og håndtere de krav, der stilles. Som gruppeledere på
søskendekurserne er det naturligvis vigtigt at have forventninger til søskendes
mestring. Det at søskende oplever, at vi voksne forventer noget af dem og tror
på, at de kan, er med til at give dem oplevelsen af kompetence. Det er navnlig også
vigtigt, at der ikke skabes selvopfyldende profetier, hvor søskende ”skånes” og
italesættes som ”nogle, man ikke skal have for høje forventninger til”'. Nogle
gange kan vi i kursusforløbet formå at udfordre søskende til at klare noget, som
de slet ikke troede, at de kunne – foreksempel det at kunne deltage i
søskendecampen. Naturligvis altid med blik for deres nærmeste udviklingszone,
så kravene er passende for den enkelte søskende. Vi har aktiviteter der inviterer til en snak om hverdagshandlinger.
Vi giver søskende opmærksomhed – både på det personlige og sociale plan. Vi udtrykker
forventninger til søskende: ”Jeg tror godt, at du kan ellers vil jeg gerne
hjælpe dig”. Vi forstørrer søskendes mestring over for ham eller hende: ”Orv,
det er sejt, at du klarede det. Jeg vidste, at du kunne. Prøv at fortælle os
andre, hvordan du gjorde det”. Vi sørger for et søskendekursus med et klar
struktur og meningsfulde og hyggelige aktiviteter. Vi skaber rum for søskendes
udfoldelse og giver mulighed for, at de kan bidrage både verbalt og på andre
måder (fx gennem kreative eller praktiske opgaver).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar