fredag den 10. maj 2019

Søskendekursus et ligeværd og frirum


Mange søskende fortæller, at de oplever et ligeværd ved at deltage på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted fordi det er mødet med jævnaldrende- og ligestillede børn som også har en søskende med et handicap. Stort set alle søskende fortæller at den kontakt de har til andre i hverdagen ikke kender til det vilkår det er at have en søskende med et handicap. Der er ingen tvivl om, at det er et stort behov for børnene at mødes med andre og opleve hvordan de mange hverdagsbilleder faktisk har mange ligheder. De bruger ordet ”ligeværd”, når de forklarer, hvad det betyder for dem, at mødes på et søskendekursus. En dreng på 11 år forklarer, at fordi han er der for sin egen skyld, og at han selv får en masse ud af relationerne så giver det ligeværd: ”Jeg tænker over, at jeg er på søskendekurset for sin egen skyld – og selvfølgelig også for min familie. Men at jeg selv får noget ud af det er det afgørende. Det giver masser af ligeværd. Og så kan vi jo snakke om alt på søskendekurset”.
En anden søskende fremhæver, at søskendekurset giver ligeværd, fordi det både er sjovt og så lærer man noget samtidigt. Det giver mig et frirum. ”Det er et frirum, at man ikke hele tiden skal tage hensyn til ens søskende men at der er fokus på mig”. At jeg på søskendekurset har mødt en, hvor jeg ikke behøver fortælle det hele en gang til, men møder en søskende som fra begyndelsen forstår. ”Det giver mig meget at snakke med en, som kender til samme problemstillinger som mig. At andre selv har oplevet nogle ting, det gør det nemmere at tale om for mig, jeg åbner mere op, end jeg nogensinde før har gjort”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar