mandag den 13. maj 2019

Hvordan skal man fortælle og hvad bør søskende vide?


Jo mere et barn ved om hans søskendes handicap, desto lettere vil han og hun have ved at møde omgivelserne. At have viden skaber en følelse af sikkerhed og forståelse. Sådan siger vi på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted og det er helt klart vores afsæt når vi tilbyder søskendekurser for børn og unge i alderen 9-16 år.
Naturligvis skal man som forælder tage højde for barnets alder og forståelse, når man forklarer. Vær naturligvis også opmærksom og lydhør over barnets spørgsmål. Tag deres tanker og spørgsmål alvorligt.
Der er nemlig flere fordele ved at være en søskende med et godt kendskab til handicappet:
Det bliver lettere at håndtere og styre omgivelserne.
Det bliver lettere at forklare til kammeraterne.
Det vil være lettere at give svar til tale, hvis nogen finder på at drille.
Det giver grobund og forudsætningerne for et godt søskendeforhold.
Nogle søskende som har en bror eller søster med et handicap har store bekymringer. Bekymringer om hvad der vil vil ske med ens søskende i fremtiden eller hvis ens søskende er syg og skal meget på hospitalet. Børn og unge kan også være bekymret for om deres forældre kan klare det. De oplever, at forældrene har det svært og de kan se og mærke, at de er stressede eller triste. Forældrene kan sige mange mærkelige ord, som et barn ikke forstår. Når barnet spørger hvad det betyder, har forældrene svært ved at forklare. Nogle forældre er optaget af deres egne problemer, deres sorg og måske tror de at de beskytter barnet, ved ikke at fortælle noget men ofte er det omvendte tilfældet. For børn kan ubesvarede spørgsmål og følelsen af ​​at blive udelukket føre til endnu mere bekymring og frygt. Det er ikke ualmindeligt, at mindre børn føler sig skyldige og tror, at de på en eller anden måde har forårsaget handicappet eller de kan være bange for, at det er noget de selv kan smittes af. Som søskende til et barn med handicap er det vigtigt at vide, hvad det er for funktionsnedsættelser deres bror eller søster har. Nogle børn vil også gerne vide, hvorfor det netop var deres søskende som fik den skade og hvad det i virkeligheden betyder. Selvfølgelig må man som forælder hele tiden tilpasse sine forklaringer til barnets alder og modenhed. De fleste ældre søskende tænker også meget på, hvordan fremtiden vil se ud. Hvad sker der, når mor og far ikke er her mere? Vil de efterfølgende skulle tage sig af deres søskende?
Ofte betyder det en stor lettelse for søskende at vide, hvilken støtte i form af bolig og social hjælp der findes for deres søskende, hvilken beskæftigelse der vil være mulig og hvilke konkrete planer der er for fremtiden. For de fleste børn og unge er det lettere at forstå og forholde sig til det, man kan se. Når en person sidder i en kørestol, forklarer kørestolen jo handicappet. Et synligt fysisk handicap giver et klart signal til omgivelserne, hvad der ikke virker fuldt ud. Men psykiske, medicinske eller neuropsykiatriske funktionsnedsættelser er ikke altid så synlige. En afvigende adfærd opfattes ofte som værende svær at håndtere i omgivelserne i og uden for hjemmet. Det er vanskeligere at sætte ord på og forklare for andre og særligt, hvis man ikke ved det selv. Som søskende og ligesom mange andre er det normalt lettere at forstå og acceptere, hvad der er synligt. Som forælder må du derfor muligvis forklare mere om, hvad der ikke er synligt. Et problem kan for eksempel være at forklare, at et barns udfordrende adfærd ikke er for at ødelægge eller sabotere, men fordi det er en del af barnets diagnose.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar