Jo mere et barn
ved om hans søskendes handicap, desto lettere vil han og hun have ved at møde
omgivelserne. At have viden skaber en følelse af sikkerhed og forståelse. Sådan
siger vi på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted og det er helt klart vores
afsæt når vi tilbyder søskendekurser for børn og unge i alderen 9-16 år.
Naturligvis skal
man som forælder tage højde for barnets alder og forståelse, når man forklarer.
Vær naturligvis også opmærksom og lydhør over barnets spørgsmål. Tag deres
tanker og spørgsmål alvorligt.
Der er nemlig flere
fordele ved at være en søskende med et godt kendskab til handicappet:
Det bliver
lettere at håndtere og styre omgivelserne.
Det bliver
lettere at forklare til kammeraterne.
Det vil være
lettere at give svar til tale, hvis nogen finder på at drille.
Det giver grobund og forudsætningerne for et godt søskendeforhold.
Nogle søskende
som har en bror eller søster med et handicap har store bekymringer. Bekymringer
om hvad der vil vil ske med ens søskende i fremtiden eller hvis ens
søskende er syg og skal meget på hospitalet. Børn og unge kan også være
bekymret for om deres forældre kan klare det. De oplever, at forældrene har det
svært og de kan se og mærke, at de er stressede eller triste. Forældrene kan sige mange
mærkelige ord, som et barn ikke forstår. Når barnet spørger hvad det betyder,
har forældrene svært ved at forklare. Nogle forældre er optaget af deres egne problemer,
deres sorg og måske tror de at de beskytter barnet, ved ikke at fortælle noget
men ofte er det omvendte tilfældet. For børn kan ubesvarede spørgsmål og
følelsen af at blive udelukket føre til endnu mere bekymring og frygt. Det er
ikke ualmindeligt, at mindre børn føler sig skyldige og tror, at de på en
eller anden måde har forårsaget handicappet eller de kan være bange for, at det
er noget de selv kan smittes af. Som søskende til
et barn med handicap er det vigtigt at vide, hvad det er for funktionsnedsættelser
deres bror eller søster har. Nogle børn vil også gerne vide, hvorfor det netop
var deres søskende som fik den skade og hvad det i virkeligheden betyder. Selvfølgelig må man
som forælder hele tiden tilpasse sine forklaringer til barnets alder og
modenhed. De fleste ældre søskende tænker også meget på, hvordan fremtiden vil se
ud. Hvad sker der, når mor og far ikke er her mere? Vil de efterfølgende skulle tage sig af
deres søskende?
Ofte betyder det
en stor lettelse for søskende at vide, hvilken støtte i form af bolig og social hjælp
der findes for deres søskende, hvilken beskæftigelse der vil være mulig og
hvilke konkrete planer der er for fremtiden. For de fleste børn og unge er det lettere
at forstå og forholde sig til det, man kan se. Når en person sidder i en kørestol,
forklarer kørestolen jo handicappet. Et synligt fysisk handicap giver et klart
signal til omgivelserne, hvad der ikke virker fuldt ud. Men psykiske,
medicinske eller neuropsykiatriske funktionsnedsættelser er ikke altid så
synlige. En afvigende adfærd opfattes ofte som værende svær at
håndtere i omgivelserne i og uden for hjemmet. Det er vanskeligere at sætte ord på
og forklare for andre og særligt, hvis man ikke ved det selv. Som søskende og
ligesom mange andre er det normalt lettere at forstå og acceptere, hvad der er
synligt. Som forælder må du derfor muligvis forklare mere om, hvad der ikke er
synligt. Et problem kan for eksempel være at forklare, at et barns udfordrende
adfærd ikke er for at ødelægge eller sabotere, men fordi det er en del af
barnets diagnose.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar