mandag den 13. maj 2019

En narrativ og anderkendende tilgang


Ådalskolens søskendekursus i Ringsted bygger konkret på den narrative og anerkendende tilgang og bliver mange ar børnene direkte vurderet som en ”øjenåbner”. På søskendekurset er der fokus bl.a. på, at børnene og de unge får lov til at fortællederes egen historie med deres egne ord uden at skulle kunne stå på mål for det, at samtalerne og aktiviteter er i børnehøjde og at gruppeledernes vigtigste roller er at lytte og åbne op. Selvom der aldersmæssigt naturligt er store forskelle i lysten til at tilegne sig viden vurderer børnene og de unge at deltagelsen er meget positiv og det er på grund af indholdet i kurset og tilgangen. En helt særlig afledt gevinst ved kursusdeltagelsen er, at børnene og de unge får kendskab til og kan opbygge et netværk af jævnaldrende som alle har en søskende med særlige behov. På den måde får deltagerne også viden om, hvilke muligheder der er for støtte og netværk efterfølgende og de ved hvor og hvem de skal opsøge. Ådalskolens søskendekursus har her i foråret 2019 etableret en kontakt til Søskendeforeningen (SØF) i København og vi anbefaler varmt at søskende eller familien melder sig ind og støtter foreningen og på sigt selvfølgelig deltager i de forskellige arrangementer.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar