”At møde
deltagerne der, hvor de er” sådan skriver vi ofte her på vores blog men hvad mener vi egentlig med det udtryk. Det har vi sat os for at skrive lidt om i det her blogindlæg. For os betyder det, at et søskendekursus på Ådalskolen i Ringsted tager
udgangspunkt i børnenes situation og børnenes erfaringsverden. Det vil sige, at vi tilrettelægger søskendekurset,
således at de oplever, at de bliver taget godt imod, at det er deres perspektiv som er i fokus og at niveauet for
det, som sker på kurset matcher dem.
Hvordan møder vi søskende der hvor de er?
Udgangspunktet
’du og jeg’ understreger, at søskende og os er ligeværdige og forventer gensidig
respekt og forståelse. Det handler i udgangspunktet om god og hensigtsmæssig kommunikation,
om at lytte godt efter, om at udtrykke vores ideer tillidsfuldt til søskende og møde dem med empati. Vi møder søskende, hvor de er, ved at tage udgangspunkt
i situationer, de kender og ved at give eksempler på ting, de kan genkende fra
deres dagligdag og taler et sprog, som de forstår. Men nu er søskende jo også kommet på
kursus for at lære noget, så
det er også opgaven at skubbe dem et skridt frem, at skabe læring. Derfor er aktiviteterne på kurset skrevet ud fra, at de skal kunne bevæge sig gradvist fra deres egen tryghedszone ud i det
nærmeste felt for videre udvikling ved at
skabe passende forstyrrelser. Den udvikling sker perfekt i en ramme som et
søskendekursus er. At møde børnene, hvor de står, handler også om at variere vores
formidlingsformer og være opmærksomme på børnenes
læringsstile. Nogle søskende lærer fx bedst gennem det, de hører, andre stimuleres
gennem det, de ser, atter andre skal have tingene konkret i hænderne for at
forstå dem. Den enkelte søskende lærer noget ved at knytte ny viden og nye færdigheder til det, den pågældende allerede
ved og kan. Samtidig lærer den enkelte i samspillet med fællesskabet mellem de
andre søskende og i samspillet mellem os som gruppeledere.
Hvorfor er det
vigtigt at møde søskende der hvor de er?
Vi møder søskende
der, hvor de er, fordi vores udgangspunkt er at skabe et søskendekursus med en
høj kvalitet. Vi anerkender at søskende har en kæmpe viden om det handicap deres deres bror
eller søster har men oplever at det ikke altid er nemt for dem at få sat denne viden og
erfaring i spil. Derfor lægger vi os op af den anerkendende tilgang, hvor alle søskende
på et søskendekursus er ligeværdige og har samme ret til opmærksomhed og
lærdom. Børnene har krav på at blive taget alvorligt, at der er respekt for alles
synspunkter og oplevelser, så alle får mulighed for at udvikle sig. Samtidig
gør vi det naturligvis også, fordi forskningen viser, at netop denne tilgang giver det bedste
indlæringsresultat. Når vi møder søskende, hvor de er, giver vi dem de bedste
forudsætninger for at realisere deres eget potentiale i fællesskab med andre. Vi giver søskende noget de kan bygge videre på.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar