fredag den 17. maj 2019

Vi giver dem noget de kan bygge videre på


”At møde deltagerne der, hvor de er” sådan skriver vi ofte her på vores blog men hvad mener vi egentlig med det udtryk. Det har vi sat os for at skrive lidt om i det her blogindlæg. For os betyder det, at et søskendekursus på Ådalskolen i Ringsted tager udgangspunkt i børnenes situation og børnenes erfaringsverden. Det vil sige, at vi tilrettelægger søskendekurset, således at de oplever, at de bliver taget godt imod, at det er deres perspektiv som er i fokus og at niveauet for det, som sker på kurset matcher dem. 
Hvordan møder vi søskende der hvor de er?
Udgangspunktet ’du og jeg’ understreger, at søskende og os er ligeværdige og forventer gensidig respekt og forståelse. Det handler i udgangspunktet om god og hensigtsmæssig kommunikation, om at lytte godt efter, om at udtrykke vores ideer tillidsfuldt til søskende og møde dem med empati. Vi møder søskende, hvor de er, ved at tage udgangspunkt i situationer, de kender og ved at give eksempler på ting, de kan genkende fra deres dagligdag og taler et sprog, som de forstår. Men nu er søskende jo også kommet på kursus for at lære noget, så det er også opgaven at skubbe dem et skridt frem, at skabe læring. Derfor er aktiviteterne på kurset skrevet ud fra, at de skal kunne bevæge sig gradvist fra deres egen tryghedszone ud i det nærmeste felt for videre udvikling ved at skabe passende forstyrrelser. Den udvikling sker perfekt i en ramme som et søskendekursus er. At møde børnene, hvor de står, handler også om at variere vores formidlingsformer og være opmærksomme på børnenes læringsstile. Nogle søskende lærer fx bedst gennem det, de hører, andre stimuleres gennem det, de ser, atter andre skal have tingene konkret i hænderne for at forstå dem. Den enkelte søskende lærer noget ved at knytte ny viden og nye færdigheder til det, den pågældende allerede ved og kan. Samtidig lærer den enkelte i samspillet med fællesskabet mellem de andre søskende og i samspillet mellem os som gruppeledere.
Hvorfor er det vigtigt at møde søskende der hvor de er?
Vi møder søskende der, hvor de er, fordi vores udgangspunkt er at skabe et søskendekursus med en høj kvalitet. Vi anerkender at søskende har en kæmpe viden om det handicap deres deres bror eller søster har men oplever at det ikke altid er nemt for dem at få sat denne viden og erfaring i spil. Derfor lægger vi os op af den anerkendende tilgang, hvor alle søskende på et søskendekursus er ligeværdige og har samme ret til opmærksomhed og lærdom. Børnene har krav på at blive taget alvorligt, at der er respekt for alles synspunkter og oplevelser, så alle får mulighed for at udvikle sig. Samtidig gør vi det naturligvis også, fordi forskningen viser, at netop denne tilgang giver det bedste indlæringsresultat. Når vi møder søskende, hvor de er, giver vi dem de bedste forudsætninger for at realisere deres eget potentiale i fællesskab med andre. Vi giver søskende noget de kan bygge videre på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar