fredag den 10. maj 2019

At møde andre som forstår giver en forbundethed


De fleste familier som henvender sig til Ådalskolens søskendekursus henvender sig til os fordi deres barn har givet udtryk for et ønske herom. At det kunne være rart at mødes med jævnaldrende børn som også har en bror eller søster med særlige behov. Det er barnets ønske at møde et andet barn, som forstår deres situation og udfordringer, fordi de ganske givet selv har været der. En pige på 10 år fortæller, at hun altid har følt sig forkert, skammet sig over sig selv og altid taget hensyn til hendes brors behov før sine egne – ting hun ikke har turde sige og egne præmisser hun ikke har turdet leve efter. Hun fortæller på søskendekurset, at hendes motivation for at deltage i søskendekurset var at møde andre børn, som ville kunne forstå hende nemmere end hendes klassekammerater.
En dreng på 11 år fortæller, at hans lillebror har en autisme diagnose, som mange misforstår og ikke tør snakke om. Hans motivation for at deltage i søskendekurset var at snakke med andre, som kendte til at have lignende udfordringer, så han kunne føle sig forbundet: ”Folk har svært ved min brors diagnose – de misforstår, hvad det handler om. Jeg ville gerne lære flere at kende og snakke med andre, som kender til at have sådan nogle psykiske problemer. En som jeg kan snakke med og føle en form for forbundethed til”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar