Søskendekursus er en prioriteret indsats
En stor gruppe børn lever med en bror eller søster med et handicap. I Danmark står tusindvis af børn med det livsvilkår. Søskende skal lære at leve med og forstå situationen og netop derfor
har Ådalskolen i Ringsted prioriteret søskendekurserne for de 9-12 årige børn som et indsatsområde. I
anbefalingerne fra lignende børnegrupper konkluderes, at søskende skal tilbydes støtte
med henblik på at opnå den højest mulige livskvalitet nu og i fremtiden. Søskendeforholdet
er unikt, fordi det varer længere end alle andre relationer i livet også efter den dag forældrene ikke er her længere. Dagligdagen som
søskende bærer mange forskellige præg, at rollen kan tage form som en usynlig sygdom fortæller en af vores tidligere kursusdeltagere, en pige på blot 10 år og søskende
oplever, at det kan være svært for omgivelserne at forstå omfanget af deres
brors eller søsters handicap. Alt efter sværhedsgraden af handicappet kan nogle
børn med handicap se fuldstændigt upåvirkede ud. Imidlertid kan det vise sig, at selv små udfordringer eller
aktiviteter hurtigt forandre billedet og føre til uro, forvirring eller kaos. Mange
søskende oplever, at de bruger kræfter på at forsøge at forklare deres brors
eller søsters handicapsituation og retfærdiggøre valg og fravalg i aktiviteter
overfor deres omgivelser. Det kan være svært for deres klasse kammerater at
forstå, hvorfor de ikke altid kan deltage i sociale arrangementer som f.eks. klassefester,
computer cafébesøg eller koncerter på skolen. Søskende fortæller ærligt, hvorfor de vælger
disse oplevelser fra netop fordi de ikke vi give deres forældre yderligere udfordringer med at
arrangere pasning til deres bror eller søster med et handicap. Victor på 12 år fortalte, at han konsekvent smed alle invitationer ud som kom fra skolen og fritidsklubben. Forholdsregler
som disse fører ofte isolation og ensomhed med sig for den enkelte søskende. Søskende
værdsætter samværet højt med de andre børn, idet de samstemmende
fortæller, at det sociale fællesskab børnene imellem udgør en vigtig forskel i
forhold til at gennemføre søskendekurset. Børnene fortæller, at de oplever det
som en helt klar lettelse, at de ikke skal bruge kræfter på at forklare de øvrige kursusdeltagere,
hvordan de har det hjemme, hvorfor de nogle gange ikke kan deltage og at de
andre børn meget nemt kan genkende hvad der menes og sætte sig i deres sted.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar