Ådalskolen startede projektet med søskendekurser tilbage i august 2012 med
en fantastisk støtte fra skolelederen og skolebestyrelsen. Efter et halvt års
intenst arbejde var det første kursus velbeskrevet, målgruppen defineret og
gruppen af facilatatiorere fundet. Vi erfarede gennem arbejdet, at det
tager uhyre lang tid og meget tålmodighed at synliggøre et søskendeprojekt og
få familierne, kommuner og andre til at henvende sig.
Børnene er imellem 9 og 12 år |
Projektmedarbejder og socialpædagog
John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus udtrykker selv forbavselse
over, at det tog så lang tid. Men som han siger, så ”måles succes ikke i antal
henvendelser og forebyggende arbejde er utroligt svært at sætte tal på”. Han forklarer
også, at søskende det er en stor målgruppe at nå hen til. De pågældende søskende
og de mange voksne, bl.a. skolelærere og pædagoger, der omgiver dem kan have
meget svært ved at forholde sig til emnet og mange ved ikke hvordan de skal
tage hul på det. For nogle er det et tabu. Nogle søskende er svære at nå – og
svære at få øje på. Mange af dem har ikke synlige problemer, eller de gør netop
så lidt væsen af sig, at de forsvinder i mængden. De udsender ikke nødvendigvis
signaler om hjælp. De forskellige pædagoger, klubmedarbejdere og lærere
har netop ofte spurgt, hvad det er, de skal forsøge at lægge mærke til, når John
og de andre projektmedarbejdere er ude og holde oplæg i skoleklasser, ungdomsklubber,
fritidscentre m.m. Samtidig er der en stor berøringsangst i forhold til emnet,
og skinner det ikke tydeligt nok igennem, at denne unge har problemer,
så er det svært at tage hul på det. Men mange af de voksne har med Ådalskolens
store indsats fået forståelser og redskaber at arbejde med og har efter
besøg vist større forståelse og interesse for udfordringerne.
Synliggørelsen af muligheden for hjælp har netop bestået i, at vi har hængt
plakater op og lagt foldere på omkring 100 steder bl.a. på 70 skoler, Facebook og
klubber. Desuden er Ådalskolens kursus folder udsendt til en lang række institutioner,
skoler og til regionens socialforvaltninger, og der har været løbende lokal
annoncering. Ådalskolens søskendekursus kan da også mærke, at projektet er ved
at blive mere synligt. Hvert søskendekursus er forskelliget fordi det er
afhængig af de søskende som deltager. Det er deres input som bidrager til
kursets forløb og hver enkelt søskende er med til at sætte deres præg på
kurset. Det som hver enkelt finder interessant og brugbart bliver bragt på
bane. Naturligvis er der faste punkter og emner som såkaldte ”siden sidst”- runder, hvor søskende udveksler oplevelser, tanker,
erfaringer og spørgsmål.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar