Søskende er som oftest en meget betydningsfuld del af livet for en bror
eller søster med et handicap, fordi de er barnets nærmeste netværk, en
del af barnets livshistorie, og bedre end nogen andre kan give den vedvarende
støtte. Søskende kan derfor have en stor positiv indflydelse på barnets
mulighed for en mere meningsfuld og stabil hverdag og skal betragtes som
vigtige samarbejdspartnere i den professionelle indsats. Det er derfor meget centralt
at inddrage og støtte søskende som en værdifuld ressource i barnets forløb, men
altid i overensstemmelse med søskendes ønsker og i det omfang, det er ønsket og
hensigtsmæssigt for den enkelte søskende. De fleste søskende har brug for
løbende og nogle gange gentagen viden og information, som kan gives på
forskellige måder. Nogle søskende deltager sammen med andre børn i et
søskendekursus, hvor de kan mødes med andre i samme situation. Læs mere om
søskendekurset på Ådalskolen i Ringsted
som er for børn i alderen 9-12 år.
Børn som pårørende befinder sig i en særlig situation, da barnet er i
et særligt afhængighedsforhold til sin søskende med et handicap. Der er derfor
brug for særlig opmærksomhed og støtte for at forebygge, at situationen
medfører udfordringer for søskende. Nogle børn giver ikke udtryk for deres
bekymringer, og risikerer derfor at blive overset. Søskende til
et barn med et handicap har behov for at blive lyttet til, inkluderet og taget
alvorligt og få forklaringer på deres brors eller søsters handicap. Nogle børn kan opleve, at det er tabubelagt og svært at tale om handicap både i og udenfor
familien, og der er derfor brug for, at de social- og sundhedsfaglige
medarbejdere er opmærksomme på at bryde tabuet og hjælpe børnene med at sætte
ord på situationen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar