Uden søskende ingen søskendekursus. De er der allevegne. I hver klasser sidder der 1-2 børn med
særlige behov. Mange af disse børn har brug for en særlig forståelse fra deres omverden for at have en skoledag som er støttende og udviklende for dem. Det er det som
hedder inklusion og et emne som i høj grad præger den
skolepolitiske debat i øjeblikket. Langt de fleste af de inkluderede børn har søskende og det er netop disse børn i alderen 9-12 som Ådalskolens søskendekursus henvender sig til. Som oftest er det forældrene der tilmelder deres barn til
et søskendekursus, men hvordan oplevede børnene det egentlig? Børnene har typisk aldrig hørt
om et søskendekursus og ved sjældent hvad det er. Dertil skal forældre svare, at
et søskendekursus er et sted, hvor man er sammen med andre børn som også har en
bror eller søster med særlige behov eller et handicap. Ikke alle børn har lyst til at starte på et
søskendekursus, da de først hørte om det. En er blevet ”lokket” og en anden er blevet ”overtalt” til at
komme. Børn er forskellige og deres modenhed er forskellig, hvilket er meget afgørende for den måde de møder søskendekurset på. Forklar børnene konkret hvad et søskendekursus er, kik på bloggen, kik på billederne, læs
historierne og spørg os gerne, hvis der er uklarheder. Afklar at det ikke er noget farligt, ikke noget med at sidde og
græde på en stol i en rundkreds, men bare almindelig samvær med andre søskende. Som en af de 10 årige drenge siger ”det er godt at komme på søskendekursus ellers går jeg bare og holder
det inden i mig selv”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar