Børn som pårørende befinder sig i en særlig situation, da de er i et
særligt afhængighedsforhold til sin søskende med handicap. Der er derfor
brug for særlig opmærksomhed og støtte for at forebygge, at situationen
medfører vanskeligheder for søskende. Ådalskolen i Ringsted tilbyder
søskendekurser for børn i alderen 9-12 år og en af gruppelederne John Quist
Frandsen giver her 4 gode pointer til hvordan man som forældre kan håndtere
det.
- 1. Vær tydelig og troværdig
Brug enkle formuleringer og ord i børnehøjde og lad være at give for
mange indviklede forklaringer. Svar på det børnene spørger om og kun det.
Fortæl også barnet, hvad du ser og tænker, så I får hul på snakken. Sig fx ”Jeg ved godt, du kan have det svært når Martin
er hjemme” eller ”Jeg kan se, at du er bekymret for din brors udvikling, er det
rigtigt?”
- 2. Styrk barnet
Styrk barnets selvværd ved at vise tillid og anerkendelse. Fortæl hvor
stærk hun er (giv præcise og virkelige eksempler), at hun klarer sig godt
selvom hun har en søster med et handicap. Fjern noget af det fokus som er på
handicappet også selvom det ”fylder” rigtig meget. Forklar hende, at hun ikke
er alene, og at der er andre børn i samme situation som alle dem på
søskendekurset. Giv tips til at tackle de svære situationer, som fx: ”Lad os
tænke sammen om, hvad du kan gøre, når du kommer hjem, og din bror er overtræt eller
er i dårligt humør. Kunne du gå over til naboen eller har du mere lyst til at
se fjernsyn?” Denne snak kan være med til at skabe åbenhed om hvad det er
søskende oplever som udfordrende i hverdagen og konflikterne mere
overkommelige.
- 3. Forklar om handicappet eller diagnosen
Fortæl barnet, at hun på ingen måde er ansvarlig for hans søskendes
handicap eller problemer. Sig sandheden lige ud: ”Det er ikke din skyld – det kan
aldrig blive din skyld – du har ikke gjort noget forkert”. Det skal gentages
mange gange, før barnet begynder at tro dig. Fortæl barnet, at far og mor nok
skal tage hånd om den søskende som har et handicap og at selvom at der en gang
imellem er svært så er der også mange gode dage. Synliggør de gode dage.
Forklar, at hun ikke kan løse problemet og at det heller ikke er hendes ansvar.
- 4. Giv stabilitet og frirum
Samværet og samtalen med dig er et frirum – en tiltrængt pause, hvor barnet kan lukke frustrationer, være ærlig, irritation og vrede
ud, hvis hun har behov for det. Forsøg at skabe en tryg atmosfære med få
forventninger, hvor hun har lov at være det barn, hun er. Snak også gerne om,
hvordan hun selv kan skabe sig nogle rammer, der gør hende mere tryg derhjemme
og spørge ind til hvad hun selv godt kunne tænke sig det skulle være.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar