Sådan fortæller Mette, en pige på 10 år, som har en storebror med ADHD. ADHD
(Attention Deficit/Hyperactivity Disorder) hos Mettes bror giver sig udtryk i
uopmærksomhed, koncentrationsvanskeligheder, hyperaktivitet og impulsivitet i
en højere grad, end man skulle forvente ud fra hans udviklingsniveau. Mettes
bror har meget store vanskeligheder med skolearbejdet og med at leve op til
omgivelsernes generelle forventninger. Børn med ADHD kan heldigvis få en nemmere
hverdag og bedre vilkår senere i livet ved, at forældre, skolelærere og øvrige omgivelser
bliver trænet i at håndtere deres handicap og give dem nogle bedre rammer. Et
forsigtigt skøn viser, at omkring 4 pct. af alle børn har ADHD og at ca.
halvdelen fortsat har det som voksne. Bag de fleste børn med ADHD er der også
søskende som Mette og disse søskende spiller en vigtig rolle. Flere søskende fortæller,
at de lever en uforudsigelig tilværelse og i hverdag der ofte kan være svær for
dem at forstå. Deres søskende med ADHD kan nemmere blive hjulpet ved, at man
ændrer og justerer i deres sociale omgivelser. Hvis deres forældre og skolelærere er
opmærksomme på, hvordan de agerer over for børnene og støtter dem, kan det
hjælpe børnene til at fungere sammen med andre. Det fremmer venskaber og har
stor betydning for livskvaliteten for barnet og familien – også set på lang sigt.
Som søskende kan det være en klar fordel at deltage i et søskendekursus, hvor
de kan møde andre børn, som også har en bror eller søster med særlige behov. At
møde andre i den samme eller meget lignende situation opleves erfaringsmæssigt som en meget forløsende effekt.
Ådalskolen i Ringsted tilbyder søskendekurser for børn i alderen 9-12 år.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar