Noget af det helt særlige ved Ådalskolens søskendekursus er at vi
skaber rammerne for, at børn kan mødes med andre børn som også har en bror eller
søster med et handicap. Dernæst har vi udviklet et koncept som italesætter og
støtter de enkelte børn så de kommer ”helt frem i bussen” og oplever, at de
ikke er de eneste med dette livsvilkår. Det er noget, som langt de fleste
søskende har glæde af. Det kan være svært for nogle søskende at skulle tale om
handicappet og den forandring, det har bragt ind i familien. Hensynet og tankerne
for at komme til at såre kan fylde meget i familien. Børnene kan være bange for
at komme til at såre familierelationerne, mens de voksne vil gøre alt for
at skåne børnene og ikke gøre dem kede af det. Alle disse hensyn kan komme til at
betyde, at man ikke får talt om det svære – og det påvirker søskende, forklarer
en af gruppelederne John Quist Frandsen. På Ådalskolens søskendekursus spørger
vi de enkelte søskende, hvad handicappet betyder for dem, og hvor meget det
fylder i deres liv lige her og nu gennem en masse legende aktiviteter. På den måde kommer
alle nemt til orde, og der kommer en god snak i gang. Som udenforstående kan vi
betragte søskende fra et helikopter-perspektiv og få øje på mange af de
ressourcer, som de har – men som de måske midt i det helt glemmer, at de har,
supplerer John.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar