Man skal ikke have
været lærer eller pædagog i mange minutter, før man støder på et barn som har
en bror eller søster med særlige behov eller et handicap. Og selv om der gennemsnit i
hver klasse sidder 1-2 elever som kender til de anderledes hverdagsvilkår giver de
færreste skoler dem mulighed for at lufte deres tanker og bekymringer i et
organiseret forum. Børn som har en bror eller søster med særlige behov eller et
handicap har brug for at tale om, hvordan det er at være søskende i en sådan familierelation.
Nogle søskende kan opleve, at de kan have svært ved at få deres hverdag til at
hænge sammen, nogle tænker en masse bekymrende alene tanker og værst er det,
hvis søskende begynder at ”trække sig”. At være søskende er en livslang opgave
som går længere end forældrenes levealder og nogen sagsbehandler eller pædagog.
Derfor giver det mening at fokusere på søskende og John Quist Frandsen fra
Ådalskolens søskendekursus forklarer og anbefaler søskendekurser, for at søskende
kan få mulighed for at sætte ord på deres oplevelser, erfaringer, iværksættelse af et
frirum og mærke at man ikke er ”Palle alene i verden”. På et søskendekursus
opdager børnene, at de er fuldstændige som de andre og at andre børn også kan opleve det
pinligt, når deres søskende bliver vrede i supermarkedet eller pludselig
sætter sig ned, begynder at skrige og ikke vil længere. På søskendekurset skal
vi ikke kun tale om børnenes bekymringer, men vi skal hjælpe dem til
at mestre den anderledes og måske nye situation: Hvad kan jeg ellers tænke, når jeg ønsker min storebror af pommeren til? Hvem kan hjælpe mig? Søskende skal ikke lære
at leve i et nyt liv, men mere at guide sig anderledes rundt i det man har, fortæller John.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar