På Ådalskolens
søskendekursus i Ringsted kan søskende i alderen 9-16 år deltage i et
søskendekursus og være i et tilbud, hvor de møder hinanden ansigt til ansigt,
snakker om det der er sjovt, udfordrende og måske også svært ved at have en bror
eller søster med et handicap. En af dem, som var med på det sidste
søskendekursus i efteråret 2019 hedder Pernille. Hun har en lillesøster med
cerebral parese. ”På søskendekurset har jeg været sammen med andre børn og unge, som har det på samme måde som mig. Vi har snakket om, hvordan det er at have en
søster eller en bror med et handicap og det har været en virkelig god
oplevelse. Mine kammerater fra skolen ved ikke, hvad det vil sige og
derfor er det underligt at tale med dem om det, fortæller hun. Når Pernille
skal forklare om sin søsters handicap siger hun, at Marianne er spastiker.
Pernille holder meget af Marianne, men ind imellem er det også irriterende at have en
søster, der bruger rollator, kørestol og som ikke kan spise og tage tøj på
som alle andre. Desuden er Mariannes sprog og udtale meget påvirket så hun er svær at forstå for andre, der ikke kender hende og har vænnet sig til hendes udtale. Derfor har
Pernille været meget glad for at deltage i søskendekurset i Ringsted og møde
andre med handicappede søskende. På søskendekurset har jeg været sammen med
andre børn, der har det på samme måde som mig. Vi har snakket om, hvordan det
er at have en søster eller en bror med et handicap og det har været en god
oplevelse. Søskendekurset Pernille har deltaget i, er et tilbud til 9-16-årige
børn og unge, som har søskende med handicap som muskelsvind, rygmarvsbrok,
senhjerneskader, Downs Syndrom, autisme eller andre syndromer – eller som
Pernilles søster cerebral parese. Søskendekurset rækker ud til alle kommuner i
Danmark og dækker alle typer af funktionsnedsættelser. I de sidste 10 år er der
kommet mere fokus på søskende men vi synes fortsat, at initiativerne til
søskende kalder på mere opmærksomhed fortæller gruppeleder John Quist Frandsen fra
Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. De burde være et klart ”must”, at børn og
unge tilbydes søskendekurser når de er parate og har lyst. Som det er i dag kan
det opleves noget sporadisk og nogle gange lidt ved et tilfælde. Ådalskolens forløb
er et landsrettet tilbud og vi skeler ikke til, hvilke diagnoser børnenes søskende
har - vi har også de små handicapgrupper med, fortæller John.
Til dato er der ingen
klare danske undersøgelser af, hvordan søskende til handicappede børn trives,
men et canadisk studie viser, at deres risiko for dårlig trivsel og f.eks.
depression er halvanden til to gange højere end andre børns og initiativet med søskendekurserne
er da også blevet til på opfordring fra forældre, der har savnet støtte til
deres andre børn. Vi som fagpersoner har gennem vores erfaringer med forældre
på specialskolerne kunne høre om den anderledes hverdag og hvordan søskende han
brug for at møde andre søskende. Mange forældre er også hårdt spændt for med barnet som har et handicap og kan derfor være nervøse for ikke at slå til i forhold til de andre søskende. Samtidig oplever John, som er brobygger mellem Ådalskolen og
søskendekurserne, at det er blevet sværere for forældre at få hjælp og
aflastning fra kommunen, når argumentet er, at de har brug for mere tid til
deres andre børn. Så også dér bliver de pressede og vi møder tit forældre på
elevkonferencerne, der er bekymrede for, om deres andre børn trives og får nok
opmærksomhed, fortæller han.
Mariannes behov kan
være akutte og i nogle situationer er Pernille nødt til at træde til side og
være "den store", selv om hun og Marianne aldersmæssigt er tæt på
hinanden, siger hun. Lige som Pernille selv peger moren på, at det kan være
svært for kammeraterne i skolen at sætte sig ind, hvordan Mariannes handicap
påvirker den ældste datters liv. Derfor var søskendekurset på Ådalskolen i
Ringsted meget velkomment. Vi tænkte, at her
kunne vores datter møde nogle, som hun deler virkelighed og vilkår med, siger
Anna. Søskendekurserne
matcher aldersgrupperne 9-16 år og er en kombination af snakke, lege og øvelser
fra kognitiv pædagogik, aktiviteter som sækkevæddeløb, fodbold, gåture og
hygge. Formålet med, at børnene også skal hygge sig og lave nogle aktiviteter
sammen er, at de lærer hinanden at kende og bliver så trygge, at de tør og har
lyst åbne sig for hinanden. På en gåtur i skoven kan man få nogle fantastiske
snakke med de børn, som måske ikke synes, at det er så rart at sidde over for
hinanden og snakke sammen, tilføjer gruppeleder John Quist Frandsen. De første søskendekurser
på Ådalskolen fandt sted i 2012 og erfaringerne er, at børnene og de unge går
positivt ind i kursusforløbene, men samtidig også er meget loyale over for både
deres handicappede søskende og forældrene. De vil gerne beskytte dem og er
derfor umiddelbart ikke i begyndelsen meget for at tale om dét, der
trykker. Men når vi spørger ind til det,
kommer der nogle ting frem, siger John og fortæller, at en pige f.eks. fortalte,
at hun i skolen slet ikke havde fortalt om sin handicappede bror fordi hun ikke
turde. Hun holdt ham hemmelig og det vidste forældrene ikke. En anden pige sagde
så, at det også for hende havde været svært at fortælle om hendes lillebror med
et handicap. Hun havde derfor aftalt med hendes lærer, at hun havde lyst til at
fortælle det og at klassekammeraterne efterfølgende kunne stille spørgsmål. Det
råd lyttede pigen med hemmeligheden om hendes bror meget til, og det er et bevis
på at børnene og de unge giver hinanden ”blod på tanden” til at håndtere
forskellige udfordringer, siger John.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar