onsdag den 8. april 2020

Tankegangen er vigtig for søskende

Min storebror kan ikke, sådan begynder Mathilde, en pige på 11 år som har en storebror med autisme. Min storebror kan ikke læse, ikke regne, ikke være alene, ikke tage telefonen, ikke sige noget fornuftigt, ikke passe mig, ikke købe ind, ikke selv gå i bad, ikke tage en opvask…Listen var nærmest uendelig lang med ting som Mathildes storebror ikke mestre da Mathilde begyndte på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Sådan havde det været for hende i flere år og jo ældre han blev kom det tydeligere og tydeligere frem, at hendes storebror for altid ville være anderledes. Mathilde havde i mange år også troet, at det blot var en overgang og at hendes storebror bare var lidt langsom i udvikling. Mathilde fortalte, at hun godt kan blive ked af det når hun tænkte over det og at hun nogle gange gik med en masse ønsker og håb som ikke var realistiske. Derfor kom Ådalskolens søskendekursus som en fantastisk kickstart for Mathilde og hendes familie. ”At jeg kan mødes med andre børn som også har søskende i familien der er handicappede er en rigtig god støtte og hjælp” siger hun. De voksne på søskendekurset fortalte, at vi som søskende skal øve os i at justere vores opfattelse. Mange af os tror (eller i virkeligheden håber) nemlig, at et handicap går over og at det hele kan blive normalt, men inderst inde ved vi jo godt, at sådan bliver det ikke. Vores søskende har brug for os og de kan bedre bruge os, når vores opfattelse går mod det de kan, siger Mathilde. Søskendekursets gruppeledere Gitte Malmgren og John Quist Frandsen supplerer, at der er meget mere energi i at fokusere på det som børnenes søskende kan, glædes over hvert eneste lille bitte mikro fremskridt og naturligvis håbe på mere i den samme retning istedet for at gå og være ked af alt det de ikke kan eller magter. Lige netop den opfattelse er det som søskendekurset gerne vil være med til at tegne og vi er rigtig glade for, når det er det som børnene tager med herfra fortæller Gitte. Med masser af aktiviteter og lege i børnehøjde er vi med til at starte den proces som ruster søskende til en ny opfattelse og en styrket tankegang. En tankegang som de i forskellige grader tager med sig videre også når søskendekurset er slut.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar