tirsdag den 21. april 2020

Det er pinligt…



I visse situationer kan det være pinligt at have en bror eller søster med et handicap sådan siger nogle børn nogle gange når de deltager på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Det er et af de emner som vi ofte drøfter på søskendekurset i Ringsted. Langt de fleste børn også dem uden et handicap synes at deres bror eller søster kan være pinlige engang i mellem. Måske kan man sige at det hører alderen til. Fra teenagere ved vi at også forældre opleves pinlige engang i mellem. Når man har en bror eller søster med et handicap kan oplevelsen af pinlighed være i en lidt anden skala. Mette på 11 år fortæller om det på denne måde: ”Min bror og jeg går i samme skole nu, men vi ses ikke så tit, fordi vi har forskellige frikvarterer. Men nogle gange kommer nogen hen og siger, at Peter har været i slagsmål. Det er hårdt. Jeg kan jo ikke gøre for det. En gang i gymnastiksalen, da vi var mange tilstede, begyndte han at kaste strømper op i luften og opføre sig mærkeligt. Alle kiggede på ham og én sagde: ”Se hvad din bror laver”. Jeg blev rigtigt ked af det og begyndte at græde. Det var så pinligt. Så ringede læreren hjem og spurgte, om hun måtte fortælle til klassen, at han havde en diagnose, for at kunne forklare når der skete dumme ting. Men jeg ved ikke, hvad mor svarede. Det værste, der er sket i skolen, er nok at han har slået en tand ud på nogen. Jeg skifter skole næste år. Det bliver skønt”. Erfaringer som disse er nogle som vi ofte høre søskende fortælle om. Nikolaj på 10 år har en storebror på 13 år og Nikolaj har disse oplevelser med sig på et søskendekursus: ” Mine kammerater mærker nok ikke noget. Hvis Oscar begynder at få tics, så plejer jeg f.eks. at sige: Se hvad jeg fandt! Jeg prøver at få dem til at tænkte på noget andet”. Simon på 12 år er, bror til Anton 9 år med Asperger: ”Han har meget svært ved at forstå humor!  Nogle gange griner han af noget, som ingen andre synes er sjovt og det kan godt være lidt pinligt. Men mor siger, jeg ikke skal skamme mig, det er jo ham, der gør det og ikke mig. Det er svært at tænke sådan”. Marie er 11 år og har en storebror på 13 år: ”Engang da jeg var omkring 10 år gammel, skulle han og jeg købe slik. Han fik et anfald i butikken. Så var jeg tvunget til at skubbe ham over i et hjørne og holde om ham, til han blev mere rolig. Alle i butikken kiggede og spekulerede på, hvad jeg lavede. Det var meget hårdt. Det er ret normalt, at folk kigger og ikke forstår, at han er handicappet. Man må lægge øre til en masse forskellige kommentarer”. Erfaringer som disse er tydelige når man er søskende til en bror eller søster med et handicap og oplevelserne følger med børnene. Nogle gange kan graden af pinlighed være endnu værre. På et søskendekursus er det muligt for søskende at fortælle om oplevelserne og blive klogere på at der er andre søskende som også oplever at det kan være pinligt at have en bror eller søster med et handicap. Vi taler også om, hvordan det er nemmest at håndtere pinligheden og at det kan hjælpe at tænke andre tanker når man står i en pinlig situation.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar