Det kan gøres visuelt ved hjælp af piktogrammer eller ved hjælp af
tekst i form af et dagskema.
Jacobs storebror skal have svar på:
Hvad skal han lave?
Hvem skal han lave det sammen med?
Hvordan skal han lave det?
Hvad skal han lave bagefter?
Disse punkter kan man give svar på ved hjælp af piktogrammer. Jacobs
storebror har også en nedsat forestillingsevne og derfor skal han have svar på:
Hvornår skal han lave det?
Det kan man gøre ved hjælp af et visuelt ur. Man stiller uret feks. ½
time før en ny aktivitet, på den måde forbereder man ham på det nye skifte.
Hvor længe skal han lave det?
Man stiller uret når aktiviteten begynder, på den måde giver man ham
overblik over aktiviteten og hjælper ham til at fastholde koncentrationen,
imens man skaber ro og tryghed.
Nu kommer det sidste og det der i mange tilfælde er det vigtigste - at
give ham svar på:
Hvorfor skal han lave det?
Man forklarer det for ham konkret og visuelt (feks, ved hjælp af en
social historie) sådan han forstår hvad formålet og ideen er.
Nogle gange kan det være godt med belønninger og hjemme hos os bruger vi humør ikonet "smile".
Når vi i min familie har givet min storebror svar på alle disse spørgsmål, er
verden for ham som oftest blevet mere forudsigelig og tryg. Mine forældre og de
omgivelser der er omkring ham tager ansvaret for hans trivsel og vi oplever at
hans verden ikke vælter så nemt. Når det alligevel sker må vi ”tage den derfra”
som min far siger, når bare vi har gjort det bedste vi kan fra begyndelsen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar