lørdag den 3. oktober 2015

Tak for en rigtig god lørdag


Når Ådalskolen i Ringsted tilbyder søskendekursus for børn som har en bror eller søster med særlige behov eller et handicap er det naturligvis med den overbevisning, at det hele nytter. Og efter en så fantastisk dag vi har haft sammen i dag må vi med tydelighed i stemmen sige, ja det hele nytter og med god effekt. 

Søskende fortæller fra et åbent hjerte, hvordan det er at være dem, de fortæller om de oplevelser de er en del af, de fortæller om en hverdag som er anderledes og som til tider kan være meget udfordrende. ”Det bedste ved at komme på søskendekursus er at lære nogen at kende, som har nogle af de samme udfordringer, som jeg selv har. Jeg har altid vidst, at der er nogen, der har det som mig, men jeg har aldrig mødt dem. Og det, synes jeg bare, er mega rart.” fortæller Maria som er bare 10 år. 

At dele historier og oplevelser med hinanden og særligt, når de andre udmærket kender til de samme vilkår har en meget forløsende effekt. At vide at man ikke er den eneste som har en bror med et handicap er bare noget af det bedste, siger Martin på 11 år som er med på søskendekurset for første gang. De voksne hjælper os og lytter til det vi siger. De er med til at få snakken i gang og pludselig oplever jeg bare, at det er så fedt at få lov til at fortælle om at det jeg i mange år har oplevet. Martin har en bror med ADHD, et handicap som påvirker hans lillebror på mange forskellige måder. 

Birgit Jensen som er en af gruppelederne fortæller, at hendes opgave er hjælpe søskende med at ”folde deres historie pænt ud” og støtte op med at gøre historien tilpas personlig. På den måde mødes søskende i deres egen virkelighed, hvilket giver et anerkendende fortrin.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar