mandag den 5. oktober 2015

At være søskende til én med ADHD

Når 13 børn i disse uger er igang med et søskendekursus på Ådalskolen i Ringsted har de rigtig mange ting til fælles. Efterhånden som de lærer hinanden at kende, bliver trygge ja så udvikler tilliden sig og der kommer gode erfaringer og oplevelser frem. 
Et af de temaer som søskende taler om på søskendekurset er hvor de det opleves at have ADHD. De fleste er enige om, at kan være en krævende opgave for alle at være i familie med et barn som har ADHD. Stor tålmodighed og forståelse er blot nogle af de ting, som hele tiden kommer på prøve. Men hvad med søskende til barnet med ADHD? At være bror eller søster til en med ADHD kan også være noget af en udfordring. Børn kan opleve alle former for følelser, når de bor sammen med en søskende med ADHD. De kan føle sig rasende, frustrerede og opleve forvirring omkring deres brors (eller søsters) adfærd. At være hjemme kan virke anstrengende og uforudsigeligt. Der kan opstå jalousi over al den opmærksomhed deres søskende med ADHD får. 

Adfærden hos barnet med ADHD kan være provokerende og grænseoverskridende. Slagsmål og skænderier kan hurtigt opstå og det kan blive mere og mere vanskeligt at opretholde selvkontrol og modstå fra selv at reagere uhensigtsmæssigt. Barnet uden ADHD kan føle det urimeligt, at han (eller hun) forventes at kunne opføre sig pænt. De føler, at barnet med ADHD får ekstra chancer eller flere belønninger til trods for deres dårlige opførsel. Nogle søskende kommer til at påtage sig et for stort ansvar, når de forsøger at hjælpe eller undgå konflikter, og de derefter føler sig vrede eller sårede, når de ikke oplever, at deres søskende gengælder det eller udtrykker taknemmelighed. Nogle påtager sig rollen som ”det gode barn” ved at forsøge at gøre alt perfekt – det er en udmattende og urealistisk rolle. 

I nogle familier ender disse søskende med at føle sig usynlige og ligegyldige, de trækker sig fra andre og er ude af stand til at bede om hjælp. Heldigvis hjælper det at de deltager på et søskendekursus. Det er første skridt i retningen af at kunne italesætte hvordan det opleves at være dem.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad kendetegner et søskendekursus på Ådalskolen?

Et søskendekursus består typisk af ca. 12 børn, som er nogenlunde jævnaldrende og med det til fælles, at de har en søster eller bror med...