Barnet med handicap er oftest den, der bestemmer legen og dermed sætter rammerne for samspillet.
”Hvis jeg vil lege med min bror, må jeg
være indstillet på, at det er ham, som bestemmer” sådan fortæller Mikkel på 10
år som i øjeblikket deltager på Ådalskolens søskendekursus. Et faktum som han
efterhånden har lært sig selv og som han må acceptere. Alligevel kan det godt
være svært siger Mikkel, fordi vores leg tit ender i konflikter.
Andre søskendebørn
oplever også, at de bliver skældt ud eller slået af deres søskende. Det er
meget svært at håndtere, og mange bliver rigtig kede af, at de ikke kan have
den almindelige søskenderelation, som de oplever hos deres venner, og føler det
som et stort savn. De kan også opleve det at blive afvist eller fravalgt, når
de prøver at etablere en kontakt, som noget meget sorgfuldt. Nogle søskendebørn kan udvikle sig til at blive overansvarlige, og kan nærmest få rollen som en
3. forældre. Dette uanset om de er store-eller lille-søskende.
Når børnene
deltager i et søskendekursus i Ringsted får de hjælp til at sætte ord på deres
søskenderelation og de får styrke og mod til at opdage at deres bror/søster er
anderledes. Altså på flere områder er deres bror eller søster anderledes og det
sætter børnene deres egne ord på. Nogle børn med handicap har ikke nogen eller
ganske få venner, og de står måske udenfor i skolen og bliver ofte genstand for
mobning og drillerier. Det er sorgfuldt for søskendebarnet, der naturligvis gerne vil kunne
beskytte og forsvare, at se sin bror/søster have det så svært, uden rigtigt at
kunne gøre noget. Det giver frustrationer, og kan også blive vendt til vrede og
had mod sin søskende.
Selvom de intellektuelt godt kan forstå, at det er
handicappet og ikke deres bror/søster, som de er vrede på. Alligevel kan det
godt være svært men "så er det godt at kunne fortælle det til nogle andre som forstår hvad jeg mener", siger
Mette som også deltager på søskendekurset dette efterår.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar