tirsdag den 24. august 2021

Et handicap har altid en indvirkning på hele familien

Som søskende vokser man op og bliver en del af ”funktionsnedsættelsen” og det er vigtigt, at man med tiden kan lære at forholde og erkende sig til det. For mange søskende er det derfor en stor fordel at melde sig til et søskendekursus, forklarer gruppeleder John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. I dette blogindlæg kan du læse lidt om, nogle følelser og tanker vi ofte hører fra søskende som har en bror eller søster med et handicap. Søskende er naturligvis alle helt forskellige og derfor er der også store variationer over hvad og hvordan de oplever det. "Hjælp kan være mange ting. Det kan være at tale om det med andre, med en lærer i skolen eller med lederen i spejdergruppen. Ofte er det centrale i snakkene, at søskende skal prøve at forholde sig til nogle af de tanker og følelser, som de har,” siger John.

Som søskende kan man føle både vrede, afmagt og tristhed.

“Vrede, afmagt og tristhed er alle helt naturlige følelser, som mange søskende på tidspunkter oplever. Det er ikke hensigtsmæssigt at fornægte følelser, men man kan i stedet forsøge at forholde sig til dem. Det er naturligt at være vred og ked af det, for det er hamrende uretfærdigt, at en, som jeg elsker, har fået en diagnose og det på virker hans eller hendes liv i en stor eller lille grad. Det er dog også helt naturligt ikke at reagere med stærke følelser og det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at problemerne kommer op igen på et senere tidspunkt. Vi er meget forskellige som mennesker og det er vigtigt at huske på, at vi dermed også tackler udfordringer i vores liv meget forskelligt. Det er altså individuelt, hvornår der kommer en reaktion og om der overhovedet kommer en reaktion,” fortæller John. Søskende kan føle, at den bror eller søster som har et handicap får al opmærksomheden derhjemme og at søskendes egne behov glemmes eller overses. Der kan derfor nemt opstå en slags ubalance i forholdet mellem søskende og den bror eller søster som har et handicap som begge naturligvis skal prøve at forholde sig til. Som søskende vil man typisk op gennem barndommen komme til at påtage sig flere og flere roller i relationen til den som er handicappet. Det er centralt, at ingen kan klare at være ”på” konstant uden at få egne behov opfyldt og tilgodeset. Derfor skal man være opmærksom på det, tale om det og gøre noget ved det. Som familie skal man sikre sig, at det hele ikke hele tiden drejer sig om handicappet, men samtidig må det modsatte heller ikke gøre sig gældende. Begge yderpunkter kan være udfordrende,” siger John og fortsætter omkring behovsafdækning. “Alle behov har krav på at blive hørt også selvom man kan opfatte behovet som mere eller mindre rimeligt. Et eksempel kunne være det at have kammerater på besøg. Nogle gange fortæller søskende at hvis de har kammerater på besøg så prøver deres bror eller søster at ”snuppe dem” altså at overtage legen og samværet. Det kan godt være en svær situation at stå i og udfordringen er afhængig af, hvilken alder der er tale om.

Hvad sker der, når søskende føler, at han eller hun skal være glad og givende hele tiden og gerne vil hjælpe?

“Det er også en udfordrende situation. Mange mindre søskende vil rigtig gerne hjælpe mest muligt, men det er ikke det bedste på den lange bane. Det er ofte udfra et misforstået hensyn, at søskende vil hjælpe til med det hele. Samtidig skal man som forældre forholde sig til, om der kan ligge andre ting bag. Virkeligheden kan være præget af at søskende ønsker at få en bekræftelse på det de udretter i familien eller en skyldfølelse i forhold til en bror eller søster med et handicap. Igen handler det om at få en god dialog, hvor man prøver at være ærlig og forsøger at sætte ord på tingene, som de er. Prøv at starte med at mærke efter, hvordan man som for eller far har det og tal så sammen om det”, forklarer John.

Må søskende have lov at tage en pause fra det hele?

“Ja, det er vigtigt, at søskende også kan lave ting alene, med andre og især med god samvittighed. Søskende kan udgøre langt mere for relationen, hvis vedkommende husker på at ”tanke op” udenfor relationen. Ofte skal søskende skubbes lidt på vej og selv opleve, at det godt kan betale sig at ”tanke op” udenfor. Mange søskende fortæller, at de oplever, at hvis der kommer en god snak i gang om emnet, er det meget nemmere at lave noget hver for sig”.

Hvor kan man starte?

Afhængig om det er en stor eller mindre søskende er det vores mening at man som forældre skal starte med at fortælle børnene om deres brors eller søsters funktionsnedsættelse så snart der er en interesse. Viden er altid med til at give en vis forståelse og ro. Der findes desværre ingen hurtige eller nemme tricks til lige at løse det hele og der skal som oftest en lang række gode snakke til. Mange forældre begynder med noget simpelt som opleves i hverdagen nemlig konflikter. Konflikter beretter mange søskende om når vi møder dem på søskendekurserne og dem oplever de fleste. Så, hvordan tackles konflikter i en familie når et af børnene har helt andre forudsætninger for at kunne forstå dem. Først og fremmest handler det om at kunne forstå hvad der er på spil og om at afgøre om det kan ”betale sig”. Nogle gange kan et handicap gøre at det simpelthen ikke kan betale sig at indgå i konflikter fordi barnet ikke forstår hvad der sker og ligger på et lavt kognitivt niveau. I disse tilfælde bør man lære søskende at undgå at komme i en konflikt fordi den er dømt til at mislykkedes. Mange søskende fortæller om dette som en uretfærdighed de oplever fordi deres bror eller søster så bare ”får deres vilje”. Dette er dog ikke tilfældet og netop sådan betragtninger er vigtige at tale om i familien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar