Ådalskolen i Ringsted står bag søskendekurserne for børn i alderen 9-12 år, som har en bror eller søster med særlige behov. Fra søskende hører vi at de ønsker at kurset fortsatte eller at der var en "2èr",
men også fra forældrene som mange gange kan mærke en mærkbar forskel. Når vi
sidder tilbage med en god følelse i maven er det meget naturligt at vi forsøger
at ”grave lidt” efter, hvad der egentlig er som med til at give det gode
søskendekursus. Svarene kan være mange men her et af vores bud. Søskendekurset
er bygget på et ligeværd mellem børnene og de voksen som et ideal vi er stolte
af og vi gør det ved at se tingene fra børnenes perspektiv og anerkende det.
Sådan siger gruppeleder fra Ådalskolens søskendekursus John Quist Frandsen som
er en af de voksne bag kurserne. Hos os kommer børnenes perspektiv helt klart
på banen. Vi skal sørge for at se tingene fra barnets perspektiv – som man fx
gør når man står over for et barn der græder, og man forsøger at sætte sig ind
i grunden for at give barnet den rigtige omsorg. I den situation er barnets
perspektiv lige så relevant som den voksnes. Og den tankegang overfører vi på
søskendekurset ”for når du indtager barnets perspektiv, anerkender du at barnet
er forskelligt fra dig selv. Den voksnes erfaring af at være menneske er ikke
identisk med barnets, og ved at opleve verden fra barnets perspektiv anerkender
du barnet som et menneske der har lige så stor værdi som dig selv,” fortæller John
Quist Frandsen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar