Søskendekurset på Ådalskolen er kommet rigtig godt i gang og selvom børnene endnu ikke kender hinanden så godt endnu er der flere søskende som bringer gode emner "på banen". I lørdags talte vi blandt andet om de usynlige handicap - herunder visse typer af autisme. Autisme karakteriseres ofte som et ”usynligt handicap”, hvilket betyder, at det ved første blik ofte ikke er tydeligt for omgivelserne, at her er et barn med særlige udfordringer og behov. Det betyder for søskendebarnet (som for forældrene), at de ofte må forholde sig til negative reaktioner fra omgivelserne, reaktioner, der kan være svære at handle på, og som kan invitere til en følelse af skyld og skam. Jeg har gennem tiden talt med mange søskende, der giver udtryk for, at de i specifikke situationer har følt sig flove over deres bror eller søster med autisme på grund af omgivelsernes reaktioner. Ofte har søskendebarnet skammet sig over sine flove følelser, da deres ”autismehjerne” jo samtidig har fortalt dem, at deres bror eller søster ikke har kunnet gøre for, at de har handlet, som de har i situationen.
For børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med et udviklingshandicap
onsdag den 14. september 2016
Autisme kan nogle gange vise sig som et "usynligt handicap"
Søskendekurset på Ådalskolen er kommet rigtig godt i gang og selvom børnene endnu ikke kender hinanden så godt endnu er der flere søskende som bringer gode emner "på banen". I lørdags talte vi blandt andet om de usynlige handicap - herunder visse typer af autisme. Autisme karakteriseres ofte som et ”usynligt handicap”, hvilket betyder, at det ved første blik ofte ikke er tydeligt for omgivelserne, at her er et barn med særlige udfordringer og behov. Det betyder for søskendebarnet (som for forældrene), at de ofte må forholde sig til negative reaktioner fra omgivelserne, reaktioner, der kan være svære at handle på, og som kan invitere til en følelse af skyld og skam. Jeg har gennem tiden talt med mange søskende, der giver udtryk for, at de i specifikke situationer har følt sig flove over deres bror eller søster med autisme på grund af omgivelsernes reaktioner. Ofte har søskendebarnet skammet sig over sine flove følelser, da deres ”autismehjerne” jo samtidig har fortalt dem, at deres bror eller søster ikke har kunnet gøre for, at de har handlet, som de har i situationen.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar