Børnene på et søskendekursus er imellem 9 og 12 år |
En stor del af børnene som deltager på Ådalskolens søskendekurser i Ringsted fortæller,
at der burde være mere oplysning om, hvad det vil sige at have en bror eller
søster med et handicap. 11-årige Mie konstaterer, at der er meget mere fokus på
søskendes handicap, men at vi søskende ofte bliver overset. ”Jeg
synes aldrig, jeg hører om søskendes behov og hvad det egentlig handler om. Alt
det der med inklusion – ja, det er virkelig også udfordrende. Men der kunne godt være mere fokus på søskendes liv, så folk husker, at vi er der også og at det ikke bliver et tabu. Det er meget svært at holde det der tabu væk.” Mette på 11 år er
enig i, at der mangler oplysning om søskende. Det erfarede hun på egen krop, da en tidligere god veninde trak sig
væk fra hende: ”Hun vidste slet ikke, hvordan hun skulle håndtere det – ikke før jeg sagde det til hende, at min lillesøster er multihandicappet. Mie mener, det vil være oplagt at tale om handicap og søskende i klassen. ”Det ville være rigtigt
rart, hvis ens venner vidste noget mere om det, man går og tumler med. For når det f.eks er et usynligt handicap, så er det være svært at se og dermed forstå. Jeg tror, det ville hjælpe rigtigt meget på omverdenens
forståelse.” John Frandsens, som er en af gruppelederne bag Ådalskolens søskendekursus supplerer hvis vi som voksne – og som samfund – skal forsøge at hjælpe børn med at
håndtere og acceptere deres søskendes handicap, er er vi nødt til at gøre en aktiv indsats for, at det bliver aftabuiseret
og almindeligt at tale om søskende på linje med den handicappedes behov. Vi
skal sikre os, at det opfattes som almindeligt at have særligt svære og sårbare perioder i sit liv, og at der er accept og
tolerance blandt omgivelserne i forhold til, at man afviger fra "normalen".
Søskende efterspørger mere dialog og større åbenhed i forhold til, hvad
handicap betyder for familien og hvordan man kan omgås én, der har et handicap. Børnene er også optaget af, at andre børn
får et retvisende billede af, hvordan det konkret er, når man har en bror eller
søster med et handicap. Ådalskolen i Ringsted søger at understøtte
dette behov ved at arrangere søskendekurser og på sigt vil det være vigtigt,
at der fra centralt hold bliver udarbejdet et oplysningsmateriale specifikt
målrettet børn og unge, der fortæller om, hvordan det er at være søskende til et
barn med handicap. Mange tilbyder søskendekurser og der er flere hjemmesider
som giver gode råd og et oplysningsmateriale vil både kunne skabe større
tryghed for de børn, som står midt i det hele og det vil kunne bruges som et redskab overfor deres venner og skolekammerater.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar