Børn som har
søskende med særlige behov eller et handicap lever i en situation, hvor de føler
at de ofte skal kæmpe sig til tid og omsorg fra forældrene mens de alligevel
skal og vil tage hensyn og ansvar overfor søster eller bror med særlige behov. Mange
søskende kommer til at virke mere voksne og ansvarlige end deres jævnaldrende. Selvom
vi forælder tror, at hvis vi bare snakker om det når ungerne er i seng eller
ikke er hjemme så rører der sig mange tanker hos søskende som forældre ofte
bliver meget overraskede/chokerede over når det kommer frem. De fleste søskende
oplever, at de får mindre af forældrenes opmærksomhed end den med særlige behov.
Samtidig udvikler de en særlig evne til at få tingene til at glide, såvel i som
uden for familien. Loyalitet, modenhed og ansvarlighed udvikles tidligt hos
disse børn, som ofte påtager sig rollen som den tredje forælder. På ÅdaIskolens
søskendekursus i Ringsted arbejder vi med, hvad kan man gøre for at lette lidt på
søskendes tanker og følelser. Hvordan kan man kan arrangere sig så søskende oplever, at de også er i centrum af og til og får nogle oplevelser, som måske indebærer
at bror søster med særlige behov ikke er med. Ådalskolens søskendekursus er
funderet på et godt kammeratskab blandt børnene og den tillid som udvikler sig
undervejs er med til at skabe den kæmpe forløsning som børnene bagefter
fortæller. Nikolaj en 12 årig dreng som var med på søskendekurset for et år
siden sagde da han kom hjem ”det er første gang i mit liv, at jeg har fået
fortalt andre hvordan jeg har det. Det var mega rart og så fik jeg nye venner”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar