Ådalskolen i Ringsted Kommune er frontløbere for søskendekurser til
børn som er mellem 9-12 år. Det helt særlige ved et søskendekursus er at det
tager afsæt i børnenes egne tanker og oplevelser og at det sætter direkte fokus
på søskendes trivsel, når man har en bror eller søster med et handicap. Vi har
spurgt Ringsted Kommunes skolecenterchef Morten Bøgelund Andersen om han vil
skrive lidt om hans tanker og hans syn på kommunens søskende tilbud. Mortens
kommentarer kommer her:
”I Ringsted Kommune har vi et helhedssyn på børn og unge og arbejder
både systematisk og systemisk med det hele barn og dennes kontekst.
Søskendekurset på Ådalskolen er et udtryk for denne tilgang til børn og unge og
vi er stolte af tilbuddet. Det systemiske perspektiv tilsiger at konteksten
omkring et barn er afgørende for barnets udfoldelses- og udviklingsmuligheder.
At arbejde med forståelse af og bearbejde de afledte konsekvenser det har, at
være søskende til et handicappet barn har mange positive virkninger. Dels for
det handicappede barn, men i lige så høj grad for familien og dermed de
søskende, som er en del af familien. I Ringsted Kommune arbejder vi ikke med
børn med udfordringer, men vi arbejder med børn der igennem kortere eller
længere tid af deres liv kan være i udfordringer. Forskellen er markant – er
udgangspunktet for arbejdet børn med udfordringer, så er udfordringen iboende i
barnet. Arbejder man derimod med børn i udfordringer, så er det konteksten
omkring barnet man arbejder med. Dermed er søskendekurset med til at cementere
helhedssynet på det enkelte barn og respekten for dennes kontekst. Søskendekurset
har skabt megen glæde og forståelse for rigtig mange børn og unge, som er
søskende til en bror eller søster som er i udfordringer – og vil gøre det mange
år fremover”.
Mange tak til Morten for den anerkendende opbakning omkring det
faglige fundament og vi må bare sige at kommunens børne- og familiesyn og
søskendekurset passer til hinanden som ”fod i hose”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar