tirsdag den 24. februar 2015

Hvad er et søskendekursus?

Jesper var rigtig glad for søskendekurset
Jeg vidste ikke rigtig hvad et søskendekursus gik ud på, da min mor en eftermiddag tilbage i december kom og sagde, at hun havde meldt mig til. Et søskendekursus er for børn som har en bror eller søster med særlige behov eller et handicap, en mulighed for at lære mere om handicap og tale med andre børn på ens egen alder. Jeg havde i begyndelsen forstillet mig, at at de voksne sagde, du kan gøre det og det. Men sådan er det ikke foregået. De voksne ledere på søskendekurset har sådan spurgt mere ind til os børn, om hvad vi kunne bruge fra de andre søskende. Det syntes jeg at jeg har fået meget ud af. Egentlig ved jeg jo godt noget af dét, vi sidder og snakker om på søskendekurset, men der er også rigtig meget som jeg ikke snakker om, f.eks. når der er et eller andet der går mig på. De voksne er rigtig gode til at spørge ind til det så jeg kan få sat nogle ord på. Det giver en ro i kroppen. Jeg syntes Ådalskolens søskendekursus virker rigtig godt. Man får ikke kun sit eget blik, man får også de andres, og hver gang er der mange, som har noget at fortælle. F.eks. havde vi en der hedder Maria, hun havde på et tidspunkt et virkelig dårligt forhold til hendes lillesøster. Så er de voksne gode til at fange det og spørge hvad vi andre ville gøre ved det? Har I nogle gode råd til hvad Maria kan tænke? ”Det fik vi så talt om. Jeg husker, at Maria synes det var meget rart, at få andres indblik på det. Det var ikke svært at bidrage med noget, fordi man kender de andre børn efter nogen tid. Der har været en åben stemning og en positiv energi. Jeg åbnede mig mere i forhold til, hvad jeg gjorde til dagligt. Jeg kan snakke mere personligt nu, uden sådan rigtig at tænke over det, ikke kun i min familie, men også mere i min klasse. Det har været rigtig rart at være på søskendekursus. Man er gået derfra hver evig eneste gang og tænkt, det var sgu da meget rart det her. Nu er jeg sådan 10-20 procent gladere i dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar