lørdag den 7. december 2019

Det urløse liv


Et godt råd til andre søskende, som også har en bror eller søster med et handicap er at de skal huske sig selv. Sådan siger en af kursusdeltagerne Mikkel på 12 år som netop har afsluttet Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Det har været rigtig sjovt og lærerigt at være med på søskendekurset. Jeg har fået nye venner og jeg har lært en masse om min brors handicap og den måde jeg nemmere kan forstå det på. Jeg har lært at forstå den dobbeltrolle både som bror og hjælper og Mikkel fremhæver de stærke bånd der er mellem familiens tre andre drenge som er et godt fundament for hans rolle som søskende til en lillebror med autisme. Jeg er nok en af de bedste hjælpere, han kan få fordi vi står hinanden meget nær. For mig handler alt om min lillebror og selv om jeg aldrig ønskede det anderledes, har det selvfølgelig heller ikke altid lige sjovt fortæller Mikkel meget ærligt. Når jeg for eksempel skal sidde i en iskold hockeyhal i 4 timer og se kampe med min lillebror som konstant vandre ud og ind af banen eller når jeg må ligge vågen til klokken 3 om natten fordi han skriger og mine forældre har travlt med at trøste ham. Lige dér kan det godt være enormt trættende at være hans storebror fortæller Mikkel med et smil på læben. Det at være søskende rummer også mange praktiske udfordringer. Der er hele tiden fokus på tid og alt det man skal nå i hverdagen. Nogle gange har jeg faktisk flere gange drømt om, at det hele ville være meget nemmere hvis uret ikke fandtes og at vi alle levede i et udløst liv. Efter jeg har deltaget i Ådalskolens søskendekursus er jeg endnu mere fokuseret på min lillebrors velbefindende og rollen som søskende er jeg blevet klar over ikke behøver at fylde det hele. Jeg synes det er en svær balance, når der er store følelser indblandet. Når jeg på den ene side vil gøre ALT i verden for være der for min lillebror og på anden side også skal følge mine egne drømme og mine egne planer. Mit gode råd til andre søskende, som også har en bror eller søster med et handicap er at de skal huske sig selv. Det er selvfølgelig vigtigt at være der men når man lægger en stor del af sit liv i hænderne på skæbnen og alting er koncentreret om et andet menneske, så kan der pludselig komme en dag, hvor det hele bliver for meget og hvor man som søskende ”bliver fyldt op”. Mikkel har disse meget konkrete råd til andre søskende, nyd tiden for det hele går så hurtigt, brug de ressourcer, der er, sig fra, vær ærlig, sæt ord på det, lav små positive aktiviteter sammen, lidt er også fint nok og glem så lige den dårlige samvittighed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar