På Ådalskolens søskendekursus deltager ofte søskende, som
har en bror eller søster med ADHD. Undervejs på søskendekurserne er der mange
aktiviteter og nogle af dem går ud på at forklare og lære, hvordan ADHD kan
forstås. Ikke en hel nem opgave men vi prøver for vi oplever, at mange søskende
ikke helt ved, hvad det betyder at have en sådan diagnose. Sådan siger John
Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. ADHD bliver nemlig ofte
misforstået, underkendt og fejlagtigt fortolket og genfortalt, både i det brede
mediebillede og blandt professionelle. Johns forklaring er, at det er fordi,
det er så vanskeligt at få begreb om, hvad ADHD egentlig er og så fordi ADHD
symptomerne, som John betegner dem, er ”ordinære”. Hvad jeg egentlig mener med
det, vender jeg tilbage til i dette blogindlæg. Når John forklarer ADHD som en
neurologisk udviklingsforstyrelse, refererer han til, at man ved studier kan
se, at hjernens struktur er anderledes hos mennesker med ADHD. Det kan bl.a.
ses ved, at den er tykkere nogle steder og tyndere andre steder, end den er hos
mennesker, som ikke har ADHD. Det har den konsekvens, at hjernen fungerer
anderledes på visse områder. Derfor er hjernen simpelthen mindre effektiv på
visse områder hos mennesker med ADHD. Det har betydning for den generelle psykologiske
udvikling, f.eks. i forhold til at udvikle selvstyrende systemer. At man ikke
kan se på mennesker, at de har ADHD er jo ingen nyhed. Ikke desto mindre er det
stadig det, der gør, at rigtig mange børn, unge og voksne med ADHD misforstås.
Et barn med ADHD udvikler sig jo fysisk fuldstændig som andre børn, men når det
handler om evner inden for områderne opmærksomhed, impulsivitet og aktivitet, udvikler
børn med ADHD sig ikke alderssvarende. John sammenligner det med, at det svarer
til at stille krav til en 4-årig, som passer til en på 6 år og det sker netop
fordi barnet, på alle andre områder end det psykologiske, udvikler sig
fuldstændig som andre børn. Vi stiller altså ofte krav og forventninger til
børn med ADHD, som de ganske enkelt ikke kan honorere, uanset, hvor meget de
gerne vil. Krav og forventninger til børn med ADHD skal derfor svare til deres
hjernemæssige udviklingsniveau, i stedet for deres aldersmæssige niveau. Så er
der det med ADHD og ordinære symptomer John forklarer, at en væsentlig årsag
til at ADHD kan være så svært at få begreb om er, at de symptomer man har, når
man har ADHD, ikke er direkte usædvanlige. Han stiller det op imod de
symptomer, vi ser hos mennesker, som f.eks lider af skizofreni eller som har
OCD. Det er de færreste, der kan nikke genkendende til at lukke døren 10 gange
eller høre stemmer. Vi kan derfor hurtigt blive enige om, at disse symptomer betegnes
som mere usædvanlige. Når man har ADHD og meget svært ved at huske eller at
koncentrere sig, så er det symptomer, som de fleste mennesker føler, de kan
nikke genkendende til. Eksempelvis er utålmodighed og at blive distraheret
noget alle mennesker kender til. Især hvis de eksempelvis skal koncentrere sig eller vente på noget i
længere tid. John bruger eksemplet at vente i en lufthavn, hvor flyet pludselig bliver
forsinket. Hos mennesker, som ikke har ADHD, vil ADHD-symptomer optræde efter
60-90-120 minutters ventetid. Men den helt klare forskel ligger i, at hos den med ADHD,
tager det bare kun et par minutter. Når man har ADHD er graden og volumen af
symptomerne altså markant afvigende fra det sædvanlige.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar