lørdag den 12. august 2017

Et opgør med fordommene


De tror sikkert min familie er sindssyg.
Sådan fortæller Marcus på Ådalskolens søskendekursus tilbage i marts 2017 da har for første gang er deltager på et søskendekursus. Marcus fortæller, at der i hans egen klasse er en masse fordomme om, hvordan det er at være handicappet. Fordomme som det kan være svært at stå med, når man blot er 10 år. Smitter handicappet, går han amok? Hvorfor dit og hvorfor dat? Andre tror at min familie er som en galeanstalt. Det er det jo naturligvis ikke, men jeg oplever at der omkring handicappede familier er meget tabu. Jeg kan både se og mærke, at andre mennesker kikker på os, når vi f.eks. er i byen for at handle. Det har de altid gjort. Andre tager også afstand, indtil de finder ud af, hvordan det hele hænger sammen. Egentlig synes Marcus, at man skal være ærlig og fortælle om sin søskende og handicappet, men han synes samtidig, det er rigtigt svært, fordi emnet er så tabuiseret. Jeg har ikke haft det godt med, at mine skolekammerater skulle få at vide, at min lillebror er handicappet. Jeg oplever også en berøringsangst fra mine kammeraters forældre, og det fik mig til at tænke over, hvordan han kunne tale om min bror i klassen. Ådalskolens søskendekursus hjalp mig med ideer til, hvordan jeg kunne få det gjort.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar