”Vi har lært, at vi tror
vi ved, hvad søskende vil, men det ved vi ikke altid. Vi tror vi hører hvad søskende
siger, men det gør vi heller ikke altid. Sådan fortæller gruppeleder John Quist
Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted og fortsætter. Som omgivelser er vi generelt utrolig gode til at tolke på børnene og lægge ord i munden på dem i
stedet for at høre, hvad de faktisk siger. ”Når vi inviterer til søskendekursus
i Ringsted er det med det klare sigte at give søskende som har en bror eller søster et
frirum til at fortælle om deres perspektiv. Et rum og en tid til uforstyrret
snak om hvordan det er at være bror eller søster til en søskende som har et handicap eller særligt behov. Vores tilgang er aktivitetsbaseret og matcher
børnegruppen 9-12 år. Måden hvorpå vores søskendekursus er opbygget på er
enormt vigtig, forklarer John Frandsen. ”Det er fx ikke noget med at stille søskende ledende spørgsmål eller spørgsmål hvor de bare skal svare ja eller nej.
Spørgsmålene skal være nogle som søskende lige skal tænke lidt over. Det er
kommet på rygraden af os voksne på søskendekurset”.
Lyt, og dvæl ved svaret
Vi er er opmærksomme på
at lytte og gøre samtaler færdige inden man haster videre til noget andet. Det
med at dvæle ved søskendes svar er noget helt centralt. I hverdagen kan man
godt tænke at man har talt med et barn i ti minutter, men sandheden er ofte at
man samtidig har haft sine ører et andet sted. Når vi gennem den
aktivitetsbaseret tilgang skaber grobund for samtaler er det for at sætte fokus
på et perspektiv som søskende er optaget af fortæller John Frandsen og giver et
eksempel: ”En af pigerne var meget stille og sagde i begyndelsen på
søskendekurset ikke så meget. Da vi spurgte hende hvordan vi bedre kunne hjælpe
hende blev vi meget klogere. Hun svarede at det var overvældende for hende, at
blive spurgte til hvordan hun selv havde det. Det havde hun aldrig prøvet før
så det var en helt ny situation for hende. I 8 år og i hvert fald så længe som
hun selv kunne huske havde det været hendes lillebror som havde fyldt det det
hele i familien og havde fået al opmærksomheden. Han har nemlig infantil
autisme og var ifølge hende selv ved at slide ”mor og far helt op”. På et
søskendekursus er vi også parat til at lytte til det ubekvemme selvom det
naturligvis er sværere for os voksne. Når søskende fortæller om et familieliv,
hvor de i hverdagen oplever at de halser meget bagefter, så kan det være vældig
udfordrende at lægge øre til, for vi ved jo godt, at det er svært og nærmest
umuligt at handle på. En hverdag med en bror eller søster med særlige behov kan
være rimelig krævende. De bedste måder at spørge på bruger vi på Ådalskolens
søskendekursus. Vi stiller spørgsmål der starter med hv-ord – hvad, hvem, hvor,
hvornår, hvordan osv. og det kan nogle gange være fristende at lave en liste med spørgsmål, men vi
lader være. Vi fokuserer i stedet på det som søskende svarer og fortæller og på at
få det uddybet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar