”Det var rigtig godt at få en forklaring som jeg kan
bruge i skolen, så de andre ved, hvordan det er.”
”Det var vigtigt, at de kom til at forstå det, så man
ikke blev drillet.”
”Det er godt at
høre, at andre søskende tænker ligesom mig, og det ikke bare er mig, der har
det svært”
”Søskendekurset var godt. Der kunne alle børnene få
snakket om, hvilke problemer de havde, og så kunne andre måske fortælle, at
sådan havde de det også.”
Men også de oplysende og kontaktskabende dele af søskendekurset
som legene og søskendecampen vurderes højt. Som Jens på 12 år udtrykker det: ”Aktiviteterne
var mneget lærerige og er en god ide. Jeg har tænkt meget på de forskellige
ting, og hvad det var for noget.”
Et andet barn siger: ”Søskendecampen var en en alletiders
afslutning, hvor man kunne få sagt noget og I voksne kunne se, hvad man måske
havde brug for, når ens søskende er handicappet”.
Gruppelederne konkluderer, at søskendekurset hjælper børnene
med at få sat flere begreber på plads, tage dem alvorligt og sætte dem i fokus.
Søskendekurset viser, at man med en forholdsvis lille indsats kan hjælpe en
gruppe børn, der i øjeblikket bliver overset og ikke møder den nødvendige
forståelse fra omgivelserne. Det er vores klare opfattelse, at søskendekurserne
kan forbedre børnenes situation både nu, men også i tiden fremover. Derfor
arbejder vi ihærdigt med forudsætningerne for at sørge for at søskendekurset er en
fast praksis på Ådalskolen hvert år.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar