For børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med et udviklingshandicap
torsdag den 18. august 2016
Min lillebror forstår verden helt helt anderledes
Når man er barn til en lillebror med autisme kan hverdagen ofte være
ganske anderledes. Det kan Sebastian i hvert fald tale med om, han var kursusdeltager på et
søskendekursus på Ådalskolen i Ringsted tilbage i marts. Sebastian er 10 år og deltog sammen
med en gruppe børn i søskendekurset der varede 42 timer. Gennem de 3 weekends
er børnene sammen om det ganske særlige at være søskende til et barn med
handicap. Sebastians bror har autisme. Autisme er rigtig mange ting, men en af
udfordringerne for mennesker med autisme er at forstå og tolke den verden der
er omkring dem. Sebastians lillebror ser alle detaljerne, men formår aldrig at
skabe en helhed. For ham er en rød sweater, som han havde på under en skiferie,
ensbetydende med, at han igen skal på skiferie, hvis han får den på. Det betyder
dog også, at der kan opstå voldsomme affektudbrud, hvis han skuffes i
forventningen, fordi hans verden så igen bliver kaotisk og uforudsigelig. På
Ådalskolen i Ringsted siger vi, at man kan bruge den konkrete tænkning til en
fordel ved at koble bestemte typer af adfærd med genstande. Samtidig skaber
hjælp til mening, forudsigelighed og sammenhæng et overskud, hvor barnet med
autisme bliver i stand til at fokusere på andet end at skabe tryghed. Prøv
derfor altid at besvare ”hvor” og ”hvornår” forskellige aktiviteter skal finde
sted på en for barnet forståelig måde. Undervejs på søskendekurset lærer
søskende mange konkret ting i børnehøjde. Børn med autisme profiterer ofte af en fysisk opdeling
mellem arbejde, leg og spisning, hvor man aktivt skal flytte sig fra et sted
hen til et andet for at skifte aktivitet. Det gør verden mere forudsigelig.
Allerede ved indretning af lokale må man overveje, hvordan man skaber bedst ro
fx vinduer, nærhed til andre og hvor man kan give rum til fritidsaktiviteter fx
tæt ved vinduer. Skærmning er nødvendig, fordi børn med autisme har svært ved
at sortere i stimuli og derved let mister fokus. Sebastian fortæller at der let
kan opstå konflikter med hans lillebror, når han ikke får tilstrækkelig med
hensyn fra omgivelserne, der opstår forvirring eller oplevelse af nederlag i
hans verden, fordi opgaverne ikke er tilpasset hans funktionsniveau og
struktureret i tilstrækkelig tydelig grad. Det betyder for Sebastian, at familiens
hverdag er nøje struktureret og at alle daglige aktiviteter og gøremål er skemalagt.
Det giver selvfølgelig et godt overblik for min lillebror, men jeg kunne en gang imellem
godt tænke mig, at vi også i min familie pludselig kunne tage i biografen eller
til stranden bare fordi vi havde lyst og vejret var til det.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar