Ådalskolens søskendekursus rummer et stærkt og klart budskab om at gå
til udfordringerne med udgangspunkt i en indlevelse i den autistiske verden.
Hvis vi lærer at forstå, hvordan verden ser ud igennem vore børns briller,
lærer vi at være tolerant og at kompensere. Det gør det rimeligt, at barnet med
et handicap skal behandles på en anden måde end andre børn. Det hele handler om
tilgange – om at forstå, at vi ikke kan indrette vores børn efter en bestemt
verden, men at vi bliver nødt til at sørge for, at verden kommer vores børn med
et handicap i møde.
Og hvad der måske er endnu mere vigtigt: Et søskendekursus
på Ådalskolen i Ringsted giver søskende en ny viden, som gør dem i stand til at
tale med og være sammen med deres søskende i de særlige vanskeligheder, de har
på grund af deres handicap. Når søskende begynder at forstå sig selv og
præmisserne for deres måde at være bror eller søster på, vil de for alvor få
anvendelige og konstruktive redskaber til at tackle hverdagens udfordringerne –
uden at det går ud over deres eget selvværd og selvtillid. De fleste søskende
fortæller på søskendekurserne, at de naturligvis elsker deres bror eller søster
som har et handicap. Det er det, alle forældre ønsker at opnå med deres børn.
Trods alle vores gode intentioner som forældre vil vi aldrig helt kunne sætte
os ind i vores barns måde at opleve verden på – fordi vi ser verden fra en
noget anden vinkel.
På søskendekurset er der et kursus indhold som svarer til
børn i alderen 9-12 år og indholdet formidles i en legende tilgang med mange
sjove aktiviteter. For søskende betyder det lettilgængelige og jordnære
redskaber til at forstå de mange udfordringer, det medfører at have en bror
eller søster med et handicap og hjælper til med at få hverdagen til at fungere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar