Når et søskendekursus på Ådalskolen er slut er vi
naturligvis altid meget nysgerrige, hvad der sker bagefter og hvordan kurset ”kommer
i spil” i familiens virkelighed. Vi tror på, at der altid sker en forandring, altså
en personlig en bevægelse fra et sted til et andet. Nogle gange kommer
forandringen først efter et stykke tid mens der andre gange er mærkbare
forskelle fra dag et.
”Vores drengs forhold til hans bror er kendetegnet ved en
mærkbar positiv forandring”, sådan siger en familiefar fra Roskilde her nogle
dage efter at søskendekurset er afsluttet og hverdagen stille og roligt er
vendt tilbage. Han er selvfølgelig bevidst om, at det naturligvis tager tid at
ændre en svær relation til det en mere positiv relation, men læs her hvordan forældre
beskriver det. Forældre fortæller os generelt, at deres børn har fået det bedre
sammen, hvilket fx betyder, at de er blevet bedre til at lege sammen, forstå
hinanden, og vi forældre kan tage alle børnene med ud at handle eller besøge
familiemedlemmer, uden at det skaber de irriterende konflikter. En far
fortæller, at relationerne mellem hans døtre er forbedret: "Jo længere tid
der gik med Ådalskolens søskendekursus jo bedre blev de til at lege sammen. De
kan bedre lege uden vores hjælp nu." Desuden udtaler flere forældre, at de
har anvendt de lærte pædagogiske redskaber på eventuelle søskende, der dermed
også har fået gavn af søskendekurset.
Børnenes forhold til jævnaldrende opleves også forbedret. En klasselærer
som fik at vide, at en af hendes elever skulle på Ådalskolens søskendekursus har
efterfølgende kontaktet os med denne kommentar. Hun fortæller om en dreng, der
før var meget indelukket, genert og asocial i sin omgang med klassekammerater:
"Hvor han før legede lidt parallelt med de andre børn, byder han nu selv
ind i forhold til de andres leg. Når han fx leger med riddere, henvender han
sig til de andre. Han er en del af en rolleleg. Han har selv en rolle og giver
andre roller. Han har også fået en god ven i klassen."
Nogle af de søskende som har deltaget i søskendekurset
har en bror eller søster med ADHD og ikke helt ubekendt fortæller de om de
mange konflikter som de oplever i hverdagen. Undervejs på søskendekurset tager
vi naturligvis emnet op af flere omgange. Her er hvad et par af drenge
afslutningsvis er kommet frem til: "Vi har lært at lægge mere bånd på os
selv og ignorere ham [ved uhensigtsmæssig adfærd] samt at rose ham […], Det
betyder konkret, at når han gør noget godt, skal vi starte med at tale pænt til
ham og rose ham for selv har taget initiativet og i det hele taget fange ham på
rette ben. Det har hjulpet, og konflikterne er ikke længere så voldsomme."
Udsagnet viser, at søskende her benytter sig af de meget konkrete tips og
tricks, som søskendekurset henviser til, som eksempelvis evnen til at ignorere
og rose bestemte typer af adfærd. Samtidig er søskende også blevet bedre til at
have forståelse for deres bror eller søster og derved forebygge svære
situationer, som fx kaotiske morgener, drillerier og konflikter, som ofte kan
være med til at øge hele familiens stress niveau.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar