Sådan siger Mikkel som er 11 år. Hans storebror er
udviklingshæmmet og hele Mikkels liv har han nuturligvis kunne følge med i
tingene. Egentlig har jeg ikke haft så mange spørgsmål dengang jeg var yngre.
”Det var jo sådan det var” siger Mikkel men jeg kan godt mærke at jo ældre jeg
bliver jo flere spørgsmål trænger der sig på og jo større bliver mit behov for
at møde andre, som også har søskende med handicap. Når jeg husker tilbage kan
jeg jo godt se, at der har været masser af gange, hvor vores weekender er blevet
anderledes eller afbrudt fordi min storebror var der. Vi har også tit været nød
til at tage hjem fordi han blev sur eller ikke kunne klare det mere. At være lillebror
til en bror med et handicap er et kæmpe dilemma.
Det er svært at være søskende
til et barn med et handicap siger Mikkel. Vi børn føler os ofte ensomme og står
i et dilemma mellem at være et barn og kræve opmærksomhed fra vores forældre og
samtidig har jeg min ”overveludviklede forståelse” og ansvarsfølelse for min
storebror. Der er ikke så meget plads til at være et ubekymret barn og
opmærksomheden skrumper umærket og let ind. Vi kan let føle os tilsidesat og
kæmper med at forstå og finde deres vores plads i familien.
Som søskende til et
barn med handicap kan der også være i konflikter med broren eller søsteren. Det
sker også for almindelige søskende, men summen af mange, gør det altså hårdere
og anderledes i vores familier. Som lillebror føler jeg mig også skyldig, når jeg
ønsker noget andet end det som er muligt og det kan give mig følelsen af ensomhed
både hjemme og ude blandt kammerater.
Mikkel fortæller også, at han naturligvis
holder af, men også være vred og irriteret på hans storebror, men at det
ikke er nemt at forklare til kammeraterne, så det bliver forstået og
respekteret. Jeg bruger faktisk mange ressourcer på at holde familie balancen
og jeg synes at omverdene skal huske på, at vi måske i perioder ikke har så
mange ressourcer til andre ting eller at det halter lidt med lektierne.
Jeg husker tilbage på perioder hvor jeg har været trist, indadvendt, voldsomt
jaloux, urolig, grænsesøgende, ikke ville tage kammerater med hjem eller ”flygtede”
fra hjemmet.
Ådalskolens søskendekursus i Ringsted hjalp mig til at få sat gode ”ord”
på de mange oplevelser og tanker som jeg i årevis er gået rundt med. Gruppeleder
fra søskendekurserne John Quist Frandsen siger det på denne måde ”der er heldigvis
efterhånden en bred enighed om i kommunerne, at vi også skal huske at værne om søskende". Det
kan være befriende for søskende, hvis deres kammerater forstår den anderledes
adfærd som deres bror/søster har. Det er også vigtigt at de får mulighed til
samvær med andre søskende. Søskende har afgjort brug for et frirum og
fortrolighed med deres far og mor. Ofte hører vi på søskendekurserne, at de har
de ret mange spekulationer omkring deres bror/søster med handicap. Hvor kommer
de til at bo? hvilket arbejde kan de få? Når jeg bliver voksen og vores
forældre gamle, er det så mig der skal være ansvarlig for min bror/søster? Og masser
af spørgsmål af samme slags.
Disse og mange andre spørgsmål italesætter vi og
besvares på søskendekurserne. Vi kan støtte søskende til at fortælle det til
deres venner så der er en forståelse og accept af den til tider vanskelige
hverdag.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar