torsdag den 24. februar 2022

"Vi møder søskende der hvor de er..."


Hvad vil det sige at møde søskende der, hvor de er? At møde søskende der vil sige at tage udgangspunkt i deres egen oplevede situation. Det vil sige, at vi tilrettelægger søskendekurset, sådan at søskende mærker og oplever, at de bliver taget godt imod og at niveauet for det, der sker på kurset, matcher dem. Udgangspunktet med "du og jeg" understreger, at vi og søskende er ligeværdige og forventer gensidig respekt og forståelse. Det handler i udgangspunktet om god og hensigtsmæssig kommunikation, om at lytte godt efter, om at udtrykke vores egne ideer tillidsfuldt til andre og møde andre med nysgerrighed og empati. Vi møder søskende, hvor de er, ved at tage udgangspunkt i situationer, de kender, og ved at give eksempler på ting, de kan genkende fra deres dagligdag og tale et sprog, som de forstår. Men nu er søskende jo også kommet på søskendekursus for at lære noget, så det er også opgaven at skubbe dem et skridt frem, for derved at skabe læring og progression. Det handler om at bevæge sig gradvist og i et passende tempo fra deres tryghedszone ud i det nærmeste felt for videre udvikling ved at skabe passende forstyrrelser. Denne udvikling sker fint i den ramme som vi skaber gennem de 3 weekends. At møde søskende, hvor de står, handler også om at variere formidlingsformerne og være opmærksomme på børnenes læringsstile. Nogle søskende lærer f.eks. bedst gennem det de hører, andre stimuleres gennem det, de ser og atter andre skal have tingene konkret i hænderne for at forstå dem. Den enkelte søskende lærer også en masse ved at knytte ny viden og nye færdigheder til det, den pågældende allerede ved og kan. Endelig lærer den enkelte i samspillet med fællesskabet mellem deltagerne og i samspillet mellem deltagere og os som gruppeledere. Hvorfor er det vigtigt at møde søskende der, hvor de er? Vi møder børnene der, hvor de er, fordi vores udgangspunkt er respekten for den enkeltes "model af verden". Dette beskrives også som den anerkendende tilgang, hvor alle søskende i et kursus er ligeværdige og har samme ret til opmærksomhed og lærdom. Børnene har krav på at blive taget alvorligt, at der er respekt for alles synspunkter, så alle får mulighed for at udvikle sig. Samtidig gør vi det, fordi forskningen viser, at denne tilgang giver det bedste indlæringsresultat. Når vi møder søskende, hvor de er, giver vi dem de bedste forudsætninger for at realisere deres eget potentiale i fællesskab med andre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar