fredag den 11. februar 2022

Rom blev ikke bygget på en dag

Der er tydeligt, at mange søskende før deres deltagelse på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted har været gennem kortere eller længere perioder med tanker, bekymringer og udfordringer i forhold til at forstå en bror eller søster som har et handicap. Bekymringerne og udfordringerne er mange og forskellige og deres forældre har derfor mange ønsker til, hvad et søskendekursus kan udrette og skal bidrage med. Særligt er der et stort ønske fra søskende om at få mere viden om diagnoser, handicaps og få guidelines og redskaber til bedre at forstå en bror eller søster som har en anderledes adfærd. At forstå det som er anderledes kræver nemlig en ganske særlig indsigt. En indsigt som ofte kommer med alderen men som skal støttes af mennesker omkring søskende. Der er også ofte et stort ønske om at få hjælp til at forbedre samarbejdet mellem børnene i familien så konflikter mindskes og udfordringer håndteres på en sådan måde, som skaber mere ro i relationen børnene imellem og i familien som helhed. Søskende understreger derudover den store betydning det har for dem, at de får mulighed for at tale om deres familiesituation med en ”ekspert” eller kan man sige en neutral voksen, og at der iværksættes nogle gode rammer, hvori de kan dele erfaringer, oplevelser og følelser med andre søskende i samme situation. De fleste søskende har gjort sig mange tanker om, hvad de håber at de får ud af at deltage i søskendekurset bla. at det vil give dem en bedre forståelse for deres bror eller søster og hjælpe dem til at bekymre sig mindre i forhold til den fremtid som kommer på et tidspunkt således at de kan slappe mere af. Vi som gruppeledere og arrangører af Ådalskolens søskendekurser i Ringsted oplever kursets form og indhold som meget relevant og brugbart og oplever også en høj grad af tilfredshed med forløbet. Der er en tydelig sammenhæng mellem graden af deltagelse i de 4 dage og især på søskendecampen og graden af tilfredshed. De søskende, som deltager mest og er mest aktive undervejs, er også de mest tilfredse, hvilket givetvis hænger sammen med, at deres deltagelse er sket på et tidspunkt, hvor forløbet har været relevant for deres situation, og hvor de har været i stand til at deltage og bidrage optimalt i aktiviteterne. Søskendekursets vekslen mellem lege, hygge aktiviteter og gruppesessioner opleves meget positiv. Det tillægges stor betydning, at der i begyndelsen af et kursus bruges god tid på at lære hinanden at kende og muligheder for at snakke om deres egen familiesituation, samt skabe en tryg relation til os som gruppeledere, der faciliterer søskendekurset, inden kurset fortsætter med flere udviklende aktiviteter. Vi skræller så at sige et løg med forsigtighed og tager et lag af ad gangen og nøjagtig i det tempo som gruppen tillader det. Samtidig fremhæves den store værdi i at mødes og snakke med andre søskende i samme situation, fordi det for mange bryder med en stærk følelse af anderledeshed, isolation og alenehed. Søskendekursets formidling af viden omkring diagnoser og handicaps opleves også som et vigtigt bidrag, som støtter søskende i at afstemme deres forventninger og krav til deres bror eller søster med et handicap, så de i højere grad tilpasser sig virkeligheden på en realistisk måde. Mange søskende beskriver, at de er blevet mere opmærksomme på, at en del af de udfordringer og konflikter, de oplever i relationen med deres bror eller søster, er en konsekvens af for høje forventninger, misforståelser, krav og manglende viden. Samtidig er intet her i livet jo statisk, og de løbende ændringer der er i ethvert menneskes liv, udvikling og adfærd betyder også, at søskende kan stå i et svært dilemma i forhold til, hvilke forventninger og krav de skal holde fast ved og hvilke de skal slække på. Søskendekursets formål er at skabe rammer for et positivt samvær mellem børnene og de unge og for nogle søskende varer de nye venskaber ved også efter søskendekursets afslutning. Som søskende står de fleste i evige dilemmaer som aldrig synes at stoppe og netop kontakten til hinanden efterfølgende er en god måde at bevare relationen på i årene der kommer. Ådalskolens søskendekursus bakker op om Søskendeforeningen (SØF) som har en afdeling i København. Her mødes ældre og voksne søskende med jævne mellemrum og hygger sig og snakker om de ting, som ligger netop dem på sinde. Søskendeforeningen er en kærkommen indsats som er drevet af frivillige og som arbejder på at få skabt en samhørighed for søskende. Der er tydelige tegn på at de bekymringer som mindre søskende oplever med alderen forandres men ikke forsvinder. Ådalskolens søskendekursus har også et fokus på kommunikationens betydning for søskendes kontakt med deres bror eller søster og medfører, at mange søskende oplever at have fået en forbedret relation eller kontakt til deres bror eller søster, selvom enkelte også oplever, at det kan være svært at omsætte den tilegnede viden til praksis fordi handicappet er så svært og måske alt om sig gribende. Nu blev ”Rom jo ikke bygget på en dag” så derfor opfordre vi naturligvis børnene og de unge til en vis grad af tålmodighed og huske anerkendelsen af, at ethvert skridt bringer dem videre. Der findes ingen snuptagsløsninger eller universalnøgler, som bare passer på alle situationer. Et søskendekursus er derfor ikke en færdig drejebog til, hvordan søskende fremover skal håndtere tanker, oplevelser, bekymringer, spørgsmål og udfordringer forbundet med at have en bror eller søster som har et handicap men i højere grad en model for, hvor man ikke skal stå alene og en vished om hvor der er hjælp at hente også selvom man som søskende bliver ældre og senere voksen. En del søskende fortæller, at søskendekurset har hjulpet dem med at erkende, at de er i en løbende proces, som ofte ikke har et klart slutpunkt og særligt søskende til yngre søskende beskriver her en tristhed over, at det ikke er tale om en særlig fase som blot skal overstås, men om nogle livslange udfordringer. Søskendekursets fokus på alle familiemedlemmers trivsel har øget søskendes opmærksomhed på, hvor vigtigt det er, at de ikke kun fokuserer på deres bror eller søster med et handicap, men naturligvis også på deres egen trivsel. Alle søskende er blevet mere opmærksomme på vigtigheden af at lære, træne og udleve egenomsorg, og flere fortæller, at de er blevet bedre til at prioritere deres egne behov uden at få dårlig

samvittighed. En del søskende ønsker at bruge flere ressourcer og tid med deres andre kammerater og nogle siger også, at de godt kunne ønske sig flere søskendekurser, hvor de yderligere kan afklare deres behov for hjælp til at italesætte følelser og oplevelser i forhold til familiesituationen. Mange søskende beskriver, at søskendekurset har gjort dem mere opmærksomme på, hvordan deres sociale netværk kan tilbyde forskellige former for hjælp og støtte. For at søskende får mest muligt ud af et søskendekursus, er det naturligvis afgørende, at tilbuddet gives til den rette målgruppe på et rigtigt tidspunkt. Søskende skal have en vis alder og en vis modenhed for at kunne deltage og forstå indholdet og det som de andre søskende beretter om. Ligeledes bør det tilstræbes, at tidspunkterne for de enkelte sessioner er fastlagt på forhånd, så børnene og de unge rent praktisk har mulighed for at deltage og at man undgår afbud. Vi som afvikler af søskendekurser på Ådalskolen i Ringsted har den relevante faglighed, praksiserfaring og kendskab til området, og vi kender den teori og de metoder, som søskendekursus baserer sig på. For at sikre udbyttet i søskendegruppen, er det vigtigt at gruppesessionerne faciliteres på en måde, der anerkender den enkelte søskendes unikke situation, men også fremhæver de gevinster, der er i forhold til at dele med andre børn og unge, som er i samme situation eller står med andre udfordringer. Et søskendekursus udgør et meget stort bidrag til området, men bør ikke naturligvis ikke betragtes som et isoleret tilbud. Snarere udgør det et vigtigt supplement i forhold til flere supplerende indsatser, som har til formål at støtte familien som har et barn med et handicap. Søskende som gruppe vil være de mennesker som vil have ”flest timer” sammen med deres bror eller søster og som forventelig skal tage over, den dag deres forældre ikke mere kan eller ikke er her mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar