”Det har gjort, at jeg ikke har følt mig så alene med
mine tanker og følelser”, sådan forklarer Mikkel på 11 år når vi spørger ham
hvad han har fået ud af at deltaget på et sådant kursus. Et vigtigt udbytte for
de fleste søskende er, at deres oplevelser af at være alene er mindsket i mødet
med andre søskende. Både fordi de kan dele tanker og følelser i gruppen, og fordi
deltagelsen ruster dem i højere grad at kunne dele tanker og følelser med andre
udenfor gruppen. Andelen af søskende, der oplever, at de ”for det meste” er
alene med deres brors eller søsters handicap, er faldet fra 32 til 21 %. Dog
oplever flertallet (69 %) stadig, at de ”af og til” er alene med handicappet. Andelen
af søskende, der fortæller det til nogen, de stoler på, når de bliver kede af
det, vrede eller bekymrede over deres brors eller søsters handicap, er steget
fra 20 til 58 %. Den fundamentale følelse af alenehed går således ikke helt væk,
men derimod aftager den følelsesmæssige ensomhed, der afskærer den unge fra
forståelse og samhørighed med andre unge. En af deltagerne forklarer det sådan:
”Jeg er stadig lidt alene om min egen individuelle situation og mine tanker, men jeg
kan nu nemmere spejle mig og møde forståelse, imødekommende hed og venskab hos andre søskende med mange af de samme udfordringer”. At kunne spejle sig i andre og møde
forståelse er vigtigt i sig selv, fordi oplevelsen af at være alene med en bror
eller søster som har et handicap faktisk kan være handlingslammende og en
potentiel trussel for søskendes mentale sundhed. Ved at dele, opleve sig
forstået og spejle sig i andre bliver livet som søskende meget mere håndterbart.
Mikkel på 12 år fortæller: ”Jeg har på søskendekurset mødt andre på min alder
som har samme bekymringer og udfordringer som dem, jeg oplever. Det har været
en utrolig god og lærerig oplevelse at kunne dele åbent med andre, der forstår
de problemstillinger og situationer, jeg beskriver. Det er utroligt vigtigt ikke at føle sig alene
med sine oplevelser. Det gør den situation med en bror eller søster som har et
handicap meget mere håndterbar. Det var virkelig dejligt at høre de andre
søskendes historier. Man kan nemt spejle sig i dem og tænke, at man så ikke er
den eneste i den situation”. For nogle af de deltagende søskende er det at være med på
et søskendekursus det første skridt til overhovedet at mærke og vise deres egne
følelser. Her ser det afgjort ud til, at fællesskabet har stor betydning. En
tidligere deltager fortalte det på denne måde: ”Jeg har fået en følelse af
forståelse, som jeg ikke kan finde andre steder. Jeg har kunnet åbne mere op
for mine egne tanker og bekymringer omkring min brors handicap”. En af de ting,
søskende ofte fremhæver er, at søskendekurset har givet dem mulighed for at
tale om alt – og dermed for at lette hjertet for noget af det, de måske ellers
ikke kan sige højt nogen steder, fordi det føles forkert, forbudt eller kan
gøre andre kede af det. På den måde har deltagelsen på søskendekurset hjulpet mange
søskende til at slippe dårlig samvittighed over de tanker og følelser, de går
rundt med. Det kan nemlig godt være svært at åbne 100 % op for ens mor og far
omkring ens tanker, og derfor er det SÅ fedt at kunne snakke om ALT, hvad man
overhovedet føler eller tænker om situationen og om sin bror eller søster der
har et handicap her på søskendekurset. ”Min storesøster med en autisme diagnose
kan nogle gange være helt umulig og det at høre, at det er der også andre, der
har en bror eller søster, som gør det samme betyder, at det er nemmere at
håndtere”. Sådan beskrev en dreng på 11 år da snakken faldt på netop dette
emne. Selvom der kan ske svære ting for en selv, er det godt at vide, at de
andre på søskendekurset godt kan bære det og så er der naturligvis også nogle
meget søde og dygtige voksne, som hjælper og støtter os fortæller Jonathan på
12 år. Søskendekurset er samtidig stedet, hvor både det nemme og det svære har
plads ved siden af hinanden, og hvor søskende har oplevet at kunne ”være i det
irriterende og samtidig have det alligevel”. Gruppelederne på Ådalskolens
søskendekursus i Ringsted fremhæver glæden og humoren som noget, de har kunnet
se blomstre og få plads i løbet af den tid, søskende deltager på et søskendekurset.
De opfatter det som, at søskende genfinder retten til at være glade og trives på
trods af deres brors eller søsters diagnose. En diagnose som nogle gange kan
være meget alvorlig. Nogle søskende turde i begyndelsen næsten ikke grine og have det sjovt.
Det tør de nu, forklarer gruppeleder John Quist Frandsen fra Ådalskolens
søskendekursus. Han fremhæver det som noget betydningsfuldt, fordi det
(gen)skaber pladsen til at føle begge dele på samme tid, hvilket er til forskel
fra deres oplevelser, når de er sammen med venner og netværk, hvor det kan være
svært eller nærmest helt umuligt at integrere og forklarer oplevelserne og erfaringerne. Simpelthen fordi andre ikke kan sætte sig ind i eller forstå dem. Det
er rart at være på et søskendekursus, fordi søskende har lov til nærmest at grine og
græde sammen – og der skal være plads til begge dele, når det omhandler et så
vigtigt vilkår i livet som at have en bror eller søster med et handicap. Oplevelsen
af og glæden ved at kunne dele tanker og følelser på et søskendekursus breder
sig for nogle søskende til deres øvrige netværk af venner og kærester. ”Det at
opdage, at man ikke er alene om sine følelser og sine oplevelser, kan i den
grad give modet og lysten til også at åbne sig for sine venner. Og det at tale
om sin situation med nogen, der ved, hvad det handler om, kan give et sprog,
som gør det nemmere at dele med andre. "Det har gjort, at jeg ikke har følt mig
så alene i mine tanker og følelser, og gjort mig mere i stand til at åbne op
til mine venner, der måske ikke har samme forståelse. Jeg har ikke haft lyst
til at dele det med mine venner, men det har jeg fået, efter jeg kom på
søskendekursus. Det er dejligt at kunne dele det siger, Johanne på 11 år”. På et
søskendekursus kan man blive god til at fortælle om diagnosen og handicappet
mens det for andre søskende bliver det primære sted, hvor de kan tale om deres
oplevelser og følelser. Emilie på 11 år siger det på denne måde: ”Jeg har fået
et rum, hvor jeg kan snakke om mine oplevelser og følelser og blive mødt af
forståelse. Det kan mine venner ikke, og en snak med dem efterlader ofte én tom
og alene. Derfor er et søskendekursus så vigtigt”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar