onsdag den 2. juli 2014

En evig balance mellem samarbejdet og "huske sig selv"

Ådalskolens søskendekursus i Ringsted er funderet på det menneskesyn, at alle i en familie har betydning for hinanden og alle er således afhængige af hinanden. Har én person vanskeligheder som for eksempel et handicap, er det ikke den enkelte persons ansvar alene, men alle i ”familien”, som et ansvar for at drage omsorg, således at den enkelte kan udvikle egen integritet og komme i trivsel. Dette søskende- eller familiesyn kan være særligt udfordrende for familier med et barn med et handicap. Vi tror på, at mennesker fødes med grundlæggende kompetencer, som gør dem i stand til at samarbejde med omgivelserne, men også at mærke deres egen integritet i samspillet. Det er godt og det er det, som udvikler menneskers egenart og evnen til samarbejde m.m. og som sådan er det i virkeligheden fundamentet i det vi kalder for ”opdragelse”. Når vi fødes, er vi afhængige af at indgå i relationer med andre mennesker for at kunne overleve. Både hvad angår mad og klæder og kontakt og berøring. Vores medfødte evne til aktivt at samarbejde med de nære voksne, hjælper barnet til at få nødvendig omsorg. Ethvert nyfødt menneske er noget helt særligt. Både hvad angår personlig egenart, udviklingspotentialer, behov og grænser - integritet. Barnets medfødte behov for at udfolde og udvikle denne integritet, hjælper det hen imod en mental og socialt sund opvækst. Konflikten mellem at samarbejde og at bevare sin integritet er livslang. Søskende som har en bror eller søster med et handicap kan undertiden oplever udfordringer med at balancere mellem de at samarbejde og bevare sig egen integritet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar