fredag den 11. juli 2014

Min lillebror har en skønhedsplet i hjernen

At vide lidt fakta om sin brors handicap giver stor styrke
På Ådalskolens søskendekursus lærte jeg, at det er en god ide at kende lidt til sin søskendes handicap, så jeg bedre kan svare folk når de spørger. Jeg har lovet John at fortælle lidt om det jeg fik at vide på kurset og måske kan du bruge det til at fortælle andre mennesker om din søskende som måske også har ADHD. ADHD står for: Attention Deficit Hyperactivity Disorder. De mest fremtrædende ADHD symptomer er opmærksomhedsforstyrrelse, impulsivitet og hyperaktivitet. Min lillebrors opmærksomhedsforstyrrelser kommer til udtryk ved at det er vanskeligt for ham at fastholde koncentrationen og blive ved en opgave eller lege en leg. Han bliver let distraheret og skifter hurtigt aktivitet. Det er svært for ham at fange instrukser og huske, hvad der er blevet sagt. For andre kan det se ud som om, at han med hans opmærksomhedsvanskeligheder er dagdrømmende og temmelig glemsom. Opmærksomhedsforstyrrelser giver ham også give problemer med at planlægge, og det kan være meget vanskeligt for ham for ikke at sige umuligt at komme i gang med eller færdiggøre en opgave. Min lillebror har også en udfordring med impulsivitet som viser sig ved, at det er svært for ham at holde hans umiddelbare reaktioner tilbage. Han handler så at sige uden tanke for konsekvenserne. Det er svært for ham at vente på tur og han kommer nemt til at afbryde og bryder ind i andres aktiviteter. Et andet kendetegn er, at spørgsmål ofte bliver besvaret, før hans kammerater har snakket færdig. Hyperaktivitet er også en udfordring for ham og det ses hos ham som som fysisk uro fx pilleri, hoppende fødder, hyppige skift i siddestilling, men det kan dog også være en indre uro og en følelse af rastløshed. Et andet kendetegn for min lillebror er at han virker overgearet og meget snakkesalig. Se den supergode video som er produceret af Psykiatrifonden. http://vimeo.com/99909620

Ingen kommentarer:

Send en kommentar