mandag den 2. maj 2022

Når vi taler med andre søskende


Afhængigt af hvilket menneske man åbner sig over for, kan man opnå noget forskelligt. Mange søskende mener, at man kan tale lige ud af posen med andre børn og unge som også har en bror eller søster med et handicap. De kender så at sige ”lusen på væggen” fortæller gruppeleder John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus. På et søskendekursus er der planlagt et meget varieret program. Vi mødes over noget morgenmad, leger lege sammen, laver aktiviteter sammen, ser film sammen og har i det hele taget en masse former for hyggeligt socialt samvær. Aktiviteterne er gode, men det vigtigste er ofte samværet med ligestillede.

På et søskendekursus vil man få en oplevelse af at møde andre, der helt tydeligt opleves være ”i samme båd” som én selv. Nogle har nøjagtig de samme oplevelser, udfordringer og følelser, som man selv har. Andre står med andre problemer og tænker og føler derfor ganske anderledes. Men selv i de situationer vil der være noget, der binder kursusdeltagerne. Vi siger at søskende er pårørende og følelsesmæssigt forbundne til andre søskende som også har en bror eller søster med et handicap. Der er ting, som er svære at begribe og sætte ord på, medmindre man selv har oplevet dem. Nogle af de ting vil man på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted få fornemmelse af, at man er fælles om. En diffus følelse af anderledeshed bliver hurtigt opløst og følelsen af, at man som søskende ikke står alene opstår.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar